Background Image
Previous Page  357 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 357 / 617 Next Page
Page Background

Güncel Gelişmeler Işığında Elektronik Sözleşmelerin Kurulması

356

G- E-Posta Yoluyla Elektronik Katalog

Gönderilmesi

Elektronik katalog, genellikle bireyler ya da işletmeler tarafından,

satışa sunulacak malları tanıtmak amacıyla, mevcut ya da potansiyel

müşterilere elektronik ortamdan gönderilen listedir. Elektronik kata-

loglar, çoğu kez fiziksel kataloglara göre daha az maliyetli olduğun-

dan günümüzde, işletmeler tarafından günümüzde çokça tercih edil-

mektedir.

60

Elektronik katalog gönderilmesinin öneri mi, yoksa öneriye da-

vet mi olduğunun tespiti önem taşır. Nitekim birinci hâlde, elektronik

kataloğu gönderen kişi bununla bağlı olma amacını taşımakta iken;

ikinci durumda böyle bir amacın varlığından söz edilemez. TBK md.

8’in ikinci fıkrasında yer alan “Fiyatını göstererek mal sergilenmesi

veya tarife, fiyat listesi ya da benzerlerinin gönderilmesi, aksi açıkça ve

kolaylıkla anlaşılmadıkça öneri sayılır.” düzenlemesi, e-posta yoluyla

gönderilen katalogların öneri olup olmadığının belirlenmesinde önem

taşır. Buna göre, 818 sayılı Borçlar Kanunu’ndan farklı olarak

61

, Türk

Borçlar Kanunu’nda tarife, fiyat listesi ve benzerlerinin gönderilmesi

aksi açıkça ve kolaylıkla anlaşılmadıkça öneri sayılmıştır. Bu durum-

da, e-posta aracılığıyla elektronik katalog gönderilmesi, aksi açıkça ve

kolaylıkla anlaşılmadıkça sayılır.

Elektronik katalog ya da fiyat listesini e-posta aracılığıyla gönde-

ren ve bu gönderinin öneri olmadığını açıkça belirtmeyen ya da gön-

derisinin öneri olmadığı açıkça ve kolaylıkla anlaşılmayan öneren,

muhatabın kabul beyanında bulunmasıyla sözleşmeyle bağlı hâle ge-

lir. Öneren söz konusu malın stoklarla sınırlı olduğunu belirtmişse, sı-

nırlı sayı kadar kabul beyanında bulunan ilk kabul edenlerle arasında

sözleşme kurulmuş sayılır.

62

3. Web Sitesi Yoluyla Gönderilen Öneri Ve Kabul

A- Genel Olarak

Elektronik ticaretin gelişmesinin en önemli nedenlerinden biri

olan ve her geçen gün sayısı ve niteliği artan web siteleri aracılığıyla

60

Shaw M./Blanning, R./Strader T./Whinston A.: Handbook on Electronic Com-

merce, Berlin 2000, s. 386.

61

818 sayılı mülga Borçlar Kanunu’nun 7. maddesinin ikinci fıkrası, “Tarife ve cari

fiyat irsali icap teşkil etmez.” şeklindeydi.

62

Eren, a.g.e, s. 148.