

Güncel Gelişmeler Işığında Elektronik Sözleşmelerin Kurulması
356
G- E-Posta Yoluyla Elektronik Katalog
Gönderilmesi
Elektronik katalog, genellikle bireyler ya da işletmeler tarafından,
satışa sunulacak malları tanıtmak amacıyla, mevcut ya da potansiyel
müşterilere elektronik ortamdan gönderilen listedir. Elektronik kata-
loglar, çoğu kez fiziksel kataloglara göre daha az maliyetli olduğun-
dan günümüzde, işletmeler tarafından günümüzde çokça tercih edil-
mektedir.
60
Elektronik katalog gönderilmesinin öneri mi, yoksa öneriye da-
vet mi olduğunun tespiti önem taşır. Nitekim birinci hâlde, elektronik
kataloğu gönderen kişi bununla bağlı olma amacını taşımakta iken;
ikinci durumda böyle bir amacın varlığından söz edilemez. TBK md.
8’in ikinci fıkrasında yer alan “Fiyatını göstererek mal sergilenmesi
veya tarife, fiyat listesi ya da benzerlerinin gönderilmesi, aksi açıkça ve
kolaylıkla anlaşılmadıkça öneri sayılır.” düzenlemesi, e-posta yoluyla
gönderilen katalogların öneri olup olmadığının belirlenmesinde önem
taşır. Buna göre, 818 sayılı Borçlar Kanunu’ndan farklı olarak
61
, Türk
Borçlar Kanunu’nda tarife, fiyat listesi ve benzerlerinin gönderilmesi
aksi açıkça ve kolaylıkla anlaşılmadıkça öneri sayılmıştır. Bu durum-
da, e-posta aracılığıyla elektronik katalog gönderilmesi, aksi açıkça ve
kolaylıkla anlaşılmadıkça sayılır.
Elektronik katalog ya da fiyat listesini e-posta aracılığıyla gönde-
ren ve bu gönderinin öneri olmadığını açıkça belirtmeyen ya da gön-
derisinin öneri olmadığı açıkça ve kolaylıkla anlaşılmayan öneren,
muhatabın kabul beyanında bulunmasıyla sözleşmeyle bağlı hâle ge-
lir. Öneren söz konusu malın stoklarla sınırlı olduğunu belirtmişse, sı-
nırlı sayı kadar kabul beyanında bulunan ilk kabul edenlerle arasında
sözleşme kurulmuş sayılır.
62
3. Web Sitesi Yoluyla Gönderilen Öneri Ve Kabul
A- Genel Olarak
Elektronik ticaretin gelişmesinin en önemli nedenlerinden biri
olan ve her geçen gün sayısı ve niteliği artan web siteleri aracılığıyla
60
Shaw M./Blanning, R./Strader T./Whinston A.: Handbook on Electronic Com-
merce, Berlin 2000, s. 386.
61
818 sayılı mülga Borçlar Kanunu’nun 7. maddesinin ikinci fıkrası, “Tarife ve cari
fiyat irsali icap teşkil etmez.” şeklindeydi.
62
Eren, a.g.e, s. 148.