

Adliyelerin Fiziksel ve Mimari Koşulları Bağlamında Yargısal Memnuniyet
264
aşamasında tatmin olmaları, yargının tatmin ediciliği cümlesinden
olarak ele alınabilir.
Güven kavramı da memnuniyetle ilişkili bir kavram olarak karşı-
mıza çıkmaktadır. Güven; korku, çekinme ve kuşku duymadan inan-
ma ve bağlanma duygusu, itimat
5
olarak tanımlanmaktadır.
Kavramlara yakından baktığımızda güven kavramının daha çok
sonuçla ilgili olduğu, memnuniyet ve tatminin ise her aşamayı ilgi-
lendirdiği ve güveni de içine aldığı görülmektedir. Örneğin hâkimin
tarafsız olamayacağı düşüncesi, savcıya idari organlarca yapılan bas-
kı sonucu bir soruşturmanın kapatılacağı düşüncesi daha çok güven
kavramıyla ilgili iken yargı merciince saat dokuzda başlaması için
davetiye gönderilen bir vatandaşın veya avukatın duruşmasının, öğ-
leden sonra başlaması daha çok memnuniyet ve tatminle ilgili olarak
karşımıza çıkmaktadır.
Bir hususun güvenilir olması, memnuniyet verici olmasının en
önemli özelliklerinden birisi de kalitedir. Kalitesiz bir mal ve hizmetin
tatmin edici veya memnuniyet verici olması ancak kapalı toplumlar-
da mümkün olabilir. Kavram olarak kalite, İ.Ö. 2150’li yıllara dek da-
yanmasına rağmen, kalitenin tek bir tanımını vermek oldukça zordur.
Çünkü kalite, kişiden kişiye değişen değerleri içermekte olup genel
olarak günlük konuşma dilinde kaliteye konu olan ürün veya hizme-
tin, emsallerine göre üstünlüğünü ve vasıflarının iyiliğini belirtir.
6
Türk Standartları Enstitüsü’nün (TSE) kabul etmiş olduğu tanıma
göre kalite; “bir ürün ya da hizmetin belirlenen ya da olabilecek gerek-
sinimleri karşılama yeteneğine dayanan özelliklerin toplamıdır.”
Bu tanımlara bağlı olarak, kamu hizmetlerinde kalite tanımı ya-
pılırsa; belirlenmiş standartlara uygun hizmet üretmek ve bu üretim
sonucunda vatandaş beklentilerini en yüksek düzeyde sağlamaktır.
Yargı açısından memnuniyet ve tatmin edicilik kavramlarını ele
aldığımızda, adli mercilerle her türlü teması olan kişilerin çağdaş stan-
dartlarda bir hizmet almalarını, bu sürecin sonunda açtıkları davala-
rı kaybetseler veya sanık oldukları yargılamalarda mahkûm olsalar
5
Türk Dil Kurumu Büyük Türkçe Sözlük
(http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.54a53ffed29547.56332412)
Erişim Tarihi: 01.01.2015
6
Muhittin Şimşek, “Toplam Kalite Yönetimi”, Alfa Yayınları, İstanbul, 2004, s.5.