Background Image
Previous Page  268 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 268 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120)

Alp Aziz BACAK

267

Görüldüğü üzere yıllar itibariyle memnuniyet oranlarında, zaman

zaman aşağı ve yukarı oynamalar olsa da, adli sitemin verdiği hizmet-

lerden memnuniyet düzeyi, %50 yi hiç geçememiştir. Adalet sistemi

üzerine yapılan eleştiriler yıllardır değişmemiştir. (gecikmeler, mas-

raflar, eşitsizlik, anlaşılmazlık, vb.) farklılıklar ise belirli dönemlerdeki

adli skandallarla veya çok olumlu görülen davalarla yakından ilişkili-

dir.

12

Memnuniyetsizliğin sebepleri, ne kadarının temel hususlara iliş-

kin, ne kadarının fiziki ve mimari koşullara ilişkin olduğu konusunda

maalesef ülkemizde yapılmış bir çalışma bulunmamaktadır.

3. Adliyelerin Fiziki ve Mimari Özelliklerinin Yargısal

Memnuniyete Etkileri;

Yargılamanın süreci, bu süreç içerisindeki kalite ve standartlar,

yargılama sonucunda verilecek kendisi kadar önem taşımaktadır.

Yargıyı toplumsal bir hizmet birimi olarak kabul ettiğimizde bu

hizmetten gönüllü veya kamu gücüyle yararlananları tüketici olarak

kabul etmek gerekecektir.

Dönmezer’in 1972’de bir makalesinde belirttiği üzere; “Çağdaş

sevk ve idare esaslarına taban tabana zıt köhne binalar içinde çalışan

bir idari mekanizmanın yardımı altında çaba gösteren hâkimin etkin

ve süratli bir adaleti yerine getirebilmesi bir hayaldir.”

13

Maalesef bu ifadelerin yazıldığı tarihten çok uzun bir zaman

geçmesine rağmen, fiziki bina kapasitesinin geliştirilmesine yönelik

olumlu bazı örnekler dışında ülkemizde adliye yönetimi anlamın-

da pek az şey değişmiştir. Hukuk fakülteleri idari bilimlere mesafeli

durduklarından, mezunlar mahkeme yönetimi konusunda hiçbir şey

bilmeden uygulamaya çıkmakta ve bu nedenle idari sorunlarla karşı-

laştıklarında çözüm üretememektedirler. Bunun en büyük sıkıntısını

da adliyeye işi düşen vatandaş çekmekte, hakkını yargı yoluyla ala-

mamaktadır. Yargı örgütünün tüm aşamalarında mahkeme yönetimi,

bir öncekinden görüldüğü gibi yapılmakta, yanlış uygulamalar daha

12

Avrupa Adaletin Etkililiği Komisyonu (CEPEJ) s.2

(http://www.cepej.adalet.gov.

tr/dosya/dokumanlar/mahkeme-kullanıcılarına-yonelık-memnunıyet-anketle-

rı-duzenleme-rehberı.pdf) Erişim Tarihi: 08.01.2015

13

Sulhi Dönmezer, Ceza Adaletinde Reform İlkeleri, İÜHFM, C. 37, Sayı 1-4, İst.,

1972, s.14