

TBB Dergisi 2015 (120)
Alp Aziz BACAK
267
Görüldüğü üzere yıllar itibariyle memnuniyet oranlarında, zaman
zaman aşağı ve yukarı oynamalar olsa da, adli sitemin verdiği hizmet-
lerden memnuniyet düzeyi, %50 yi hiç geçememiştir. Adalet sistemi
üzerine yapılan eleştiriler yıllardır değişmemiştir. (gecikmeler, mas-
raflar, eşitsizlik, anlaşılmazlık, vb.) farklılıklar ise belirli dönemlerdeki
adli skandallarla veya çok olumlu görülen davalarla yakından ilişkili-
dir.
12
Memnuniyetsizliğin sebepleri, ne kadarının temel hususlara iliş-
kin, ne kadarının fiziki ve mimari koşullara ilişkin olduğu konusunda
maalesef ülkemizde yapılmış bir çalışma bulunmamaktadır.
3. Adliyelerin Fiziki ve Mimari Özelliklerinin Yargısal
Memnuniyete Etkileri;
Yargılamanın süreci, bu süreç içerisindeki kalite ve standartlar,
yargılama sonucunda verilecek kendisi kadar önem taşımaktadır.
Yargıyı toplumsal bir hizmet birimi olarak kabul ettiğimizde bu
hizmetten gönüllü veya kamu gücüyle yararlananları tüketici olarak
kabul etmek gerekecektir.
Dönmezer’in 1972’de bir makalesinde belirttiği üzere; “Çağdaş
sevk ve idare esaslarına taban tabana zıt köhne binalar içinde çalışan
bir idari mekanizmanın yardımı altında çaba gösteren hâkimin etkin
ve süratli bir adaleti yerine getirebilmesi bir hayaldir.”
13
Maalesef bu ifadelerin yazıldığı tarihten çok uzun bir zaman
geçmesine rağmen, fiziki bina kapasitesinin geliştirilmesine yönelik
olumlu bazı örnekler dışında ülkemizde adliye yönetimi anlamın-
da pek az şey değişmiştir. Hukuk fakülteleri idari bilimlere mesafeli
durduklarından, mezunlar mahkeme yönetimi konusunda hiçbir şey
bilmeden uygulamaya çıkmakta ve bu nedenle idari sorunlarla karşı-
laştıklarında çözüm üretememektedirler. Bunun en büyük sıkıntısını
da adliyeye işi düşen vatandaş çekmekte, hakkını yargı yoluyla ala-
mamaktadır. Yargı örgütünün tüm aşamalarında mahkeme yönetimi,
bir öncekinden görüldüğü gibi yapılmakta, yanlış uygulamalar daha
12
Avrupa Adaletin Etkililiği Komisyonu (CEPEJ) s.2
(http://www.cepej.adalet.gov.tr/dosya/dokumanlar/mahkeme-kullanıcılarına-yonelık-memnunıyet-anketle-
rı-duzenleme-rehberı.pdf) Erişim Tarihi: 08.01.2015
13
Sulhi Dönmezer, Ceza Adaletinde Reform İlkeleri, İÜHFM, C. 37, Sayı 1-4, İst.,
1972, s.14