Background Image
Previous Page  291 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 291 / 617 Next Page
Page Background

Adli Kolluk-Savcı İlişkisi ve Soruşturmalara Etkisi

290

tion, even though the Code has been in force for almost 10 years. In

this research, we try to analyze the regulations made on judicial law

enforcement in order to improve the efficiency of criminal justice

system.

Keywords: Judicial Police, Prosecutor of the Republic, Judicial

Investigation

GİRİŞ

Devletin en önemli görevlerinin başında, toplumun ve bireyin

güvenliğini sağlamak gelmektedir. Bunu gerçekleştirmenin en temel

yolu ise etkin bir ceza adalet sistemine sahip olmaktan geçer. Ceza

adalet sistemi etkin olan uygar toplumlarda vatandaşların devlete ve

adalete güveni yüksektir. Ancak ceza adalet sisteminin sağlıksız işle-

diği devletlerde, vatandaşlar kendilerini güvende hissetmezler. İdari

ve adli birimlerin yönetiminde olan kolluk kuvvetleri, ceza adalet sis-

teminin etkinliğinin sağlanmasında en önemli faktörlerdendir.

Ülkemizde adli kolluğun kurulması, son elli yılın meselelerinden-

dir. 5271 sayılı CMK’nın hazırlık sürecinde Adalet Bakanlığı adli kollu-

ğun Cumhuriyet başsavcılığının emrinde, özerk bir yapıda kurulması-

nı talep etmiştir. Ancak İçişleri Bakanlığı’nın tepkileri nedeniyle özerk

bir adli kolluk kurulması düşüncesinden vazgeçilmiştir. Esasında kol-

luğun adli-idari kolluk olarak ayrılması ve buna göre teşkilatlanması

bir sistem meselesidir. Uygulamada idari kolluktan ayrı ya da özerk

adli kolluk teşkilatına sahip olan ülkeler (Fransa, İtalya) olduğu gibi

ayrı bir adli kolluk teşkilatına sahip olmayan ülkeler de (İngiltere, Gal-

ler) mevcuttur. 2005 yılında yürürlüğe giren CMK da kendine has bir

yapıyla adli kolluğun kurulmasını düzenlemiştir. Buna göre kurulan

adli kolluk, ayrı bir teşkilattan ziyade idari kolluk içinde yer alan iş

bölümüne dayalı, fonksiyonel olarak ayrılmış bir birimdir.

Uygulanmasında 10. yılına girdiğimiz bu yeni sisteme ve genel ola-

rak kolluğun adli-idari kolluk olarak ayrılmasına, daha doğru ifadeyle

ülkemizde ayrılamamasına yönelik, farklı yaklaşımlar söz konusudur.

Yeni sistemin en önemli ve en tartışmalı özelliklerinden biri kolluğun,

suç üstü hali hariç kalmak üzere, savcının talimatını almadan doğru-

dan araştırma yapma yetkisine sahip olmamasıdır. Bununla soruştur-

mada esas kontrolün Cumhuriyet savcısında olması hedeflenmiştir. Bu

husus hem öğretide hem de uygulamada, kolluk birimleri ve Cumhu-