Background Image
Previous Page  292 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 292 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120)

Yusuf Ziya POLATER

291

riyet savcıları tarafından eleştirilmektedir. Özellikle ülke nüfusuna ve

soruşturma sayısına oranla, savcı sayısı nazara alındığında niteliksiz

birçok olaylar için bile savcıların günün her vakti kolluk tarafından

tekrar-tekrar aranması bu eleştirilerin en başında gelmektedir.

Kanunda açıkça düzenlenmiş olmasına rağmen, uygulamada bazı

hükümlerin kurumlar tarafından farklı yorumlanması nedeniyle uy-

gulamada kolluk-savcı ilişkisinin kanunla hedeflenen düzeye geldi-

ğini söyleyemeyiz. Soruşturmanın gizliliğini ihlal yasağına rağmen,

sıralı amirlere bilgi verme, en üst dereceli adli kolluk amiri olarak ki-

min kabul edileceği meseleleri uygulamada hala tartışmalı meseleler-

dendir. Uygulamada yaşanan önemli sıkıntılardan biri de çok sayıda

niteliksiz adli evraka takipsizlik kararı (Kovuşturmaya Yer Olmadığı-

na Dair Karar) yazmakla uğraşan savcıların, nitelikli olaylara gerekli

vakti ayıramamalarıdır.

Bu çalışmamızda, yukarıda bahsettiğimiz çerçevede birinci bö-

lümde; konunun amacını aşmayacak şekilde, kolluk teşkilatı genel

hatlarıyla açıklandı. İkinci bölümde; daha özel olarak adli kolluk-idari

kolluk ayrımı ve bu ayrıma yönelik öğretideki görüşlere yer verildik-

ten sonra, mevcut adli kolluk yapısı açıklanarak, uygulamada görülen

eksiklikler ifade edildi. Üçüncü bölümde; mevcut adli kolluk sistemi

içerisinde kolluk-savcı ilişkisi açıklanarak, Avrupa Konseyi’ne üye

bazı ülkelerdeki kolluk-savcı ilişkileri incelendi. Mevcut kolluk-savcı

ilişkilerinde eleştirilen hususlar ve bunun adli soruşturmalara etkisi

açıklandı. Sonuç bölümünde ise ceza adalet sisteminin etkinliğinin ar-

tırılması noktasında, sistemde yapılması gereken değişiklikler ve çö-

züm önerilerine yer verildi.

BİRİNCİ BÖLÜM

GÖREV ALANI VE GÖREVİN NİTELİĞİ BAKIMINDAN

KOLLUK

I. GENEL OLARAK KOLLUK

Bireylerin toplum içinde huzurla yaşayabilmeleri, toplum içinde

güvenliklerinin sağlanmasıyla mümkündür. Devletin en önemli göre-

vi ise toplumun ve bireyin güvenliğini sağlamaktır.

1

Bunu gerçekleş-

1

Nur Centel/Hamide Zafer, Ceza Muhakemesi Hukuku, 10. B., Beta, İstanbul,