Background Image
Previous Page  297 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 297 / 617 Next Page
Page Background

Adli Kolluk-Savcı İlişkisi ve Soruşturmalara Etkisi

296

Kolluğun idari nitelikteki önleme görevi ile adli görevinin ayrıl-

ması gerekir. Kolluğun idari görevini ifa ettiği esnada bağlı olduğu

amirle, adli görevini ifa ederken bağlı olduğu amir farklıdır. Somut

olayda kimin emir vermeye yetkili olduğunun tespiti bakımından

adli görev ile idari görevin birbirinden net sınırlarla ayrılması önem

taşımaktadır. Ayrıca, kolluk hakkında, adli görevi esnasında işlediği

suçlardan dolayı, Cumhuriyet savcısı tarafından, Ceza Muhakemesi

Kanunu’na (CMK) göre resen soruşturma yapılırken (CMK m.161/5;

PVSK ek m.9/B), idari görevinden dolayı işlediği suçlarda Memurlar

ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkındaki Yasa hüküm-

lerine göre soruşturma yapılır. Kolluk hakkında idari kolluk görevi

esnasında işlediği iddia edilen suçlardan dolayı, idari amir izin verme-

dikçe, ceza soruşturması yapılamaz. (PVSK ek m.9/A)

13

İKİNCİ BÖLÜM

ADLİ KOLLUK VE UYGULAMADA GÖRÜLEN

PROBLEMLER

I. GENEL OLARAK

Adli kolluğun gerçek manada kurulması, sadece bugünün değil,

Türkiye’de son elli yıl içerisinde hukukçuların düşündüğü ancak bir

türlü hayata geçirilemeyen bir düşüncedir. 1961 Anayasası’nın 138.

maddesinde

“Adli zabıta doğrudan doğruya adli mercilerin emrindedir.”

düzenlemesi yapılmak istenmiş ise de bu düzenleme temsilciler mec-

lisinden geçmediği için Anayasa’da yer almamıştır. Bunun haricinde

Adalet Bakanlığı da 1991 ve 1992 yıllarında iki defa

“Adli Kolluk Kanun

Tasarısı

” hazırlamıştır. Ancak bu tasarılar da yasalaşmamıştır. Bu tasa-

rılarda kolluğun adli ve idari olarak ayrılması ve adli kolluğun Adalet

Bakanlığı’na bağlanması öngörülmüştür. Ancak bu uygulamanın kol-

luk kuvvetini güçsüzleştireceği düşüncesi tasarıların kanunlaşmama-

sında etkili olmuştur.

14

CMK hazırlık sürecinde Adalet Bakanlığı adli kolluğun kurulma-

sını talep etmiştir. Bakanlığa göre; kolluk adli ve idari kolluk olmak

üzere ikiye ayrılmalıdır. Adli kolluk özlük hakları bakımından İçiş-

13

Centel/Zafer, s. 120.

14

Fendoğlu, s. 229-231.