Background Image
Previous Page  294 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 294 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120)

Yusuf Ziya POLATER

293

1. Genel Kolluk

Genel kolluk, ülkede güvenlik hizmetini sağlamak için 3201 sayılı

Emniyet Teşkilatı Kanunu (ETK), 2559 sayılı Polis Vazife ve Salahiyet

Kanunu (PVSK) ve 2803 sayılı Jandarma Teşkilat Görev ve Yetkileri

Kanunu (JTGYK) ile oluşturulmuştur. Genel kolluk güçleri ülkede dü-

zeni sağlamak ve önleyici hizmet yapmak için görevlendirildiğinden,

bu görevlerini yaparken 5442 sayılı İl İdaresi Kanunu’na (İİK) göre

merkezin ve mülki idarenin emrindedirler.

a. Polis Teşkilatı

Polis, kamu düzenini ve güvenliğini koruma, kollama suç ve suç-

luları bulma ile görevli, gerektiğinde zor kullanma yetkisine sahip, be-

lediye sınırları içinde hizmetini yürütmekle yetkili ve sorumlu kolluk

birimidir.

6

Polisin idari ve adli olmak üzere iki önemli görevi vardır.

Görevinin büyük kısmını oluşturan idari görevi sırasında mülkü ida-

renin emri altındadır. Görevinin diğer kısmını oluşturan suçun işlen-

mesinden sonra başlayan adli görevi sırasında ise Cumhuriyet savcısı-

nın emir ve talimatlarını yerine getirmekle görevlidir.

b. Jandarma Teşkilatı

Askeri kimliğe sahip, önleyici ve adli kolluk görevi ifa eden jan-

darma, genel kolluğun en büyük ikinci kuvvetidir. Askeri görevden

ziyade, sivil görev ifa eden jandarma bu görevi nedeniyle İçişleri

Bakanlığı’na bağlıdır. Mülki görevleri yerine getirdiği sırada mülki

idarenin emri altındadır.

7

Jandarmanın kanunda kaynaklanan askeri,

mülki, adli ve diğer görevleri olmak üzere temel olarak dört görevi

vardır. Mülki ve adli görevleri dışında askeri emir-komutaya tabidir.

(JTGYK m. 7.)

2. Özel Kolluk

3201 sayılı ETK’da tüm ülke çapında görev yapan polis ve jandar-

ma, genel kolluk olarak ifade edilmekte, onların dışında kalan ve ken-

6

Nevzat Sönmez, Emniyet Teşkilatı ve Polis Meslek Hukuku, 5.B, Seçkin, Ankara,

2009, s.27.

7

Sönmez, s. 78-79.