

Kadının İnsan Haklarından Bir Sapma Örneği: Hindistan’da Sati Geleneği
76
zılarınca bir ant, bazılarınca da kocasının cenaze ateşinde yanmanın
büyük bir onur olarak kabul edildiği eski Hindistan’da sati geleneği,
toplumun bazı mezheplerinde oldukça yaygındı. Hatta nişanlı kadın-
lar dahi sati işlemeleri yönünde teşvik ediliyordu.
7
Sati uygulaması
İngiliz Hükümetince, 1828-1835 yılları arasında Hindistan Genel Vali-
si Lord Bentinck tarafından 1829’da yasaklandı ve daha sonra 1987’de
Sati Kanunu ile (Sati Prevention Act) kaldırıldı.
8
Aslında, satiye karşı
başlatılan İngiliz kampanyasının kökleri 1790’larda evanjelik Hristi-
yanlar tarafından kurulan yeni misyoner grubun misyonerlik faaliyet-
lerinin başlangıcına dek uzanır.
9
Rajasthan’da, sati diye isimlendirilen korkunç olay, kadınlara karşı
işlenen suçlardan (crimes against women) biridir fakat o aynı zaman-
da gericiliğin ve eyaletlerin ayrı ayrı yönetildiği bir sistem olan komü-
nal sistemin (communalism) dramatik bir yükselişini de yansıtır. Dini
ideologlar, bazı entelektüel kesimler ve devletin bu fenomene yanıtla-
rı, bu olgunun sınıf politikası yapısı içerisinde incelenmesi gereken bir
konu olduğu yönündedir.
10
Sati, kast ile ve toplumsal kimlik ile ilgili
bir olgudur. Roop Kanwar, satiyi, Rajput kimliğinden dolayı işlemiştir,
daha doğrusu işlemeye zorlanmıştır. Sati bu şekilde algılandığında,
somut bir sati olayını eleştirmek, Rajput kimliğini eleştirmek olarak
algılanmaktadır.
11
7
VirendraKumar veSaritaKanth, “BrideBurning”, TheLancet, Vol. 364, Ek. 1,Aralık
2004, s. 19,
http://ac.els-cdn.com/S0140673604176253/1-s2.0-S0140673604176253-main.pdf?_tid=dc3b1056-a082-11e4-a4e8-00000aacb362&acdnat=1421744643_de1
620c0377215bf7f45795f95253347, (E.T. 20.01.2015).
8
Nehaluddin Ahmad, “Sati-Tradition-Widow Burning in India: A Socio-le-
gal Examination”
Web Journal of
Current Legal Issues
, (2009) 2 Web JCLI, s. 1,
ftp://207.193.80.9/_JVanHamme/RGS6036/Week%202%20Lecture%201/1_
Sati%20Tradition.pdf, (E.T. 03.01.2015).
9
Clare Midgley, “Female Emancipation in an Imperial Frame: English Women
and the Campaign Against Sati (Widow-Burning) in India, 1813-30”,
Womens
History Review
, Vol. 9, No.1, 2000, s. 96,
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09612020000200234, (E.T. 04.01.2015).
10
Imrana Qadeer ve Zoya Hasan, “Deadly Politics of the State and its Apologists”,
Economic and Political Weekly
, Vol. 22, No. 46, Nov. 14, 1987, s. 1946, http://www.
jstor.org/stable/4377725, (E.T. 01.01.2015).
11
Asghar Ali Engineer, “Status of Muslim Women”,
Economic and Political Weekly
,
Vol. 29, No. 6, Feb. 5, 1994, s. 297,
http://www.jstor.org/stable/4400757,(E.T.
04.01.2015).