Background Image
Previous Page  78 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 78 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120)

Ayşen SEYMEN ÇAKAR

77

Temsili ve dönüşümlü olarak kadın, din ve gelenek söylemi içeri-

sinde farklı toplulukların pasif bir sembolü, (mutsuz bir dul kadının

kendi isteğiyle, merhum kocasının cenaze ateşine atladığı sati uygu-

lamasının bir kurban sembolü) ve (kürtaj ve cinsiyet belirleme testle-

ri yoluyla kadının üreme hakkının kontrol gücünü ellerinde tutarak)

modern milliyetçiliğin gelişmesinin sembolü haline gelmiştir.

12

Sati’nin (widow immolation) İngiltere tarafından 1829’da kaldırıl-

ması, Modern Hindistan’da kadın tarihi açısından hayati bir an haline

gelmiştir.

13

Üst kasta tabi Hindular arasında yüksek bir konsantre ile

(Calcutta City’de % 63 oranında) işlenen ve hepsi olmasa da başlıca

8134 tanesi kayıtlara geçirilmiş olan Sati’nin kanunen yasaklanması

bir tartışmanın dönüm noktası olmuştur.

14

Öncelikle sömürge yetki-

lileri tarafından başlatılan tartışma 19. yüzyılda ortaya çıkan kadının

statüsü için bir endişe olarak kabul edilmiştir.

15

Resmi kayıtlara göre, 1815-18 döneminde toplamda 2365 satinin

1528’i ve 1828’de (Sati’nin Kaldırılması Kanunu’ndan bir yıl önce) 464

sati olayından 309 tanesi Calcutta bölgesinde gerçekleşti.

16

Fakat, çalış-

manın ilerleyen kısımlarında görüleceği üzere, satinin yasaklanma-

sından sonra yani Satinin Yasaklanması Hakkında Kanun çıktıktan

sonra da sati uygulaması devam etmiş ve hatta bu uygulama yirmi

birinci yüzyıla dek uzanmıştır.

Ağustos 1980’de Jhadli’de, Shekawat Rajput kabilesi üyesi 16 yaşın-

da genç bir kadın olan Om Kanwar, Bombay’da kamyon şöförü olarak

çalışan 22 yaşında Ram Singh ile evlenerek onun ölümünde, satiyi uy-

12

Shakuntala Rao, “Woman-as-Symbol: The Intersections of Identity Politics, Gen-

der and Indian Nationalism”, Women’s Studies International Forum, Elsevier,

Vol. 22, No:3, 1999, s. 319,

http://ac.els-cdn.com

, (E.T. 04.01.2015).

13

Lata Mani, “Contentious Traditions: The Debate on SATI in colonial India”,

Cul-

tural Critique

No.7, The Nature and Context of Minority Discourse II, University

of Minnesota Press , Autumn 1987, s. 119,

http://www.jstor.org/stable/1354153,

(E.T. 30.12.2014).

14

Mani, “Contentious Traditions”, s. 119.

15

Mani, “Contentious Traditions” , s. 119.

16

K. Sangari ve S. Vaid, “Sati in Modern India: A Report”,

Economic and Political We-

ekly

, Vol. 16, No. 31, Aug. 1, 1981, s. 1285,

http://www.jstor.org/stable/4370069,

(E.T. 31.12.2014).