

TBB Dergisi 2015 (120)
Ayşen SEYMEN ÇAKAR
77
Temsili ve dönüşümlü olarak kadın, din ve gelenek söylemi içeri-
sinde farklı toplulukların pasif bir sembolü, (mutsuz bir dul kadının
kendi isteğiyle, merhum kocasının cenaze ateşine atladığı sati uygu-
lamasının bir kurban sembolü) ve (kürtaj ve cinsiyet belirleme testle-
ri yoluyla kadının üreme hakkının kontrol gücünü ellerinde tutarak)
modern milliyetçiliğin gelişmesinin sembolü haline gelmiştir.
12
Sati’nin (widow immolation) İngiltere tarafından 1829’da kaldırıl-
ması, Modern Hindistan’da kadın tarihi açısından hayati bir an haline
gelmiştir.
13
Üst kasta tabi Hindular arasında yüksek bir konsantre ile
(Calcutta City’de % 63 oranında) işlenen ve hepsi olmasa da başlıca
8134 tanesi kayıtlara geçirilmiş olan Sati’nin kanunen yasaklanması
bir tartışmanın dönüm noktası olmuştur.
14
Öncelikle sömürge yetki-
lileri tarafından başlatılan tartışma 19. yüzyılda ortaya çıkan kadının
statüsü için bir endişe olarak kabul edilmiştir.
15
Resmi kayıtlara göre, 1815-18 döneminde toplamda 2365 satinin
1528’i ve 1828’de (Sati’nin Kaldırılması Kanunu’ndan bir yıl önce) 464
sati olayından 309 tanesi Calcutta bölgesinde gerçekleşti.
16
Fakat, çalış-
manın ilerleyen kısımlarında görüleceği üzere, satinin yasaklanma-
sından sonra yani Satinin Yasaklanması Hakkında Kanun çıktıktan
sonra da sati uygulaması devam etmiş ve hatta bu uygulama yirmi
birinci yüzyıla dek uzanmıştır.
Ağustos 1980’de Jhadli’de, Shekawat Rajput kabilesi üyesi 16 yaşın-
da genç bir kadın olan Om Kanwar, Bombay’da kamyon şöförü olarak
çalışan 22 yaşında Ram Singh ile evlenerek onun ölümünde, satiyi uy-
12
Shakuntala Rao, “Woman-as-Symbol: The Intersections of Identity Politics, Gen-
der and Indian Nationalism”, Women’s Studies International Forum, Elsevier,
Vol. 22, No:3, 1999, s. 319,
http://ac.els-cdn.com, (E.T. 04.01.2015).
13
Lata Mani, “Contentious Traditions: The Debate on SATI in colonial India”,
Cul-
tural Critique
No.7, The Nature and Context of Minority Discourse II, University
of Minnesota Press , Autumn 1987, s. 119,
http://www.jstor.org/stable/1354153,(E.T. 30.12.2014).
14
Mani, “Contentious Traditions”, s. 119.
15
Mani, “Contentious Traditions” , s. 119.
16
K. Sangari ve S. Vaid, “Sati in Modern India: A Report”,
Economic and Political We-
ekly
, Vol. 16, No. 31, Aug. 1, 1981, s. 1285,
http://www.jstor.org/stable/4370069,(E.T. 31.12.2014).