

Kadının İnsan Haklarından Bir Sapma Örneği: Hindistan’da Sati Geleneği
80
yığmışlardı. Ateşi, küçük kayınbiraderlerinden biri tarafından yakıl-
dı.
28
Basın, olay yerine geldiğinde, kendilerini sati alanının korucusu
tayin edenlerce istismar edildi ve tartaklandı. Başka bir deyişle bu, sa-
tinin planlayıcılarının kendilerine çatışma yaratan bir soru sorulma-
dan önce bir sıkıyönetim komutanı olarak gördüklerine dair bir delil-
di.
29
Bu son durumda Hindistan hükümeti Roop’u baskı altında tutan
aile üyelerine karşı harekete geçmekte tereddüt etti. Devlet yetkilileri
tahminen 300.000 kadar başka insanla ile birlikte yanma sonrası on üç
günlük sürede (satiden sonra on üç gün boyunca yapılan tören) hazır
bulundu ve sonunda satinin övülmesini yasakladı, fakat yanıt çok geç
ve çok küçük oldu.
30
Olayın başta Hindistan olmak üzere tüm dünyada tepki çekme-
si üzerine, Roop Kanwar’ın intiharını destekleyen herkes tutuklandı.
Fakat Roop Kanwar idol haline getirildi ve tanrısal bir statüye kavuş-
turuldu, kendisi için bir tapınak inşa edildi. 1996 Ekim’inde Hindistan
Mahkemesi, olayı, sosyal bir gelenek olarak onadı ve Roop Kanwar’ı
destekleyen otuz sekiz sanığın hepsi hakkında beraat kararı verdi.
31
Olayın destekçileri, olayın gerçekten Roop Kanwar’ın, türbesi ziyaret
edilen bir Sati Anne (
Rani Sati
) olmak için kendi kararı ile gerçekleş-
tirdiği kendi eylemi olduğunu ve baskıya ilişkin herhangi bir kanıt ol-
madığını söylediler.
32
Roop Kanwar olayı, tüm dünyada çok ses getir-
mesine rağmen, Hindistan’da yaşanan ne ilk ne de son sati olayı oldu.
Roop Kanwar’ın ölümünden sadece dört ay önce polis, Banwari
adında bir kadının sati işlemesine engel oldu ve Pali ilçesinin Bagda
köyünde olaya tanıklık etmek için toplanan yirmi bin küsür kişiyi
dağıttı. Roop Kanwar’ın ölümünden iki yıl önce Mart 1985’te Jaipur
ilçesinde polis, başka bir sati uygulamasını önlemek için göz yaşartıcı
gaz gibi araçlar kullanarak olay yerinde toplanmış olan otuz bin kişi-
28
Kumar, a.g.e., s. 175.
29
Kumar, a.g.e., s. 175.
30
Mani, “Multiple Mediations”, s. 33.
31
Ahmad, a.g.e.
32
Ananya, “Dancing Death by Fire:In Search of Roop Kanwar”,
Women and
Performance: A Journal of Feminist Theory
, 11:1, s. 82,
http://dx.doi.org/10.1080/07407709908571316, (E.T. 04.01.2015).