Background Image
Previous Page  83 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 83 / 617 Next Page
Page Background

Kadının İnsan Haklarından Bir Sapma Örneği: Hindistan’da Sati Geleneği

82

yükseliyordu. Örneğin; Roop Kanwar, Maal Singh’e adanmış mıydı?,

İstismar ve kınamaya katlanmak zorunda kaldı mı?, Kocasının ölü-

münden sorumlu tutuldu mu? (

Pati Ko Kha Gai?

), Kendisine ilahi bir

güç indiği gerekçesiyle veya çaresizlik sebebiyle sati işleme niyetini

beyan etti mi?, Kararından dönmek istedi mi, istedi de izin verilmedi

mi?, Yardım için bağırdı da sesi kasten bastırıldı mı? Tüm bu sorular

ve benzer pek çok soru daha soruldu. Pek çok bilgi eksiklikleri var-

dı.

38

Makale, devamında pek çok kadın örgütünün harekete geçtiği-

ni ve bu kadın gruplarının çalışmalarını gün gün yazmaktadır. Roop

Kanwar’ın yakılması olayında üstü örtülü ekonomik sebeplerin asıl

etken olduğu aşikardır. Roop Kanwar’ın ciddi miktarda altından olu-

şan bir çeyizi vardır ve öldüğünde çeyizinin eşinin ailesine kalacağı

bellidir. Ayrıca toplumsal baskı da satinin işlenmesinde çok önemli bir

etkendir. Hindistan’da dul kadınlar çok büyük bir baskı altında tutul-

makta ve ömür boyu yas tutma zorunluluğuna maruz bırakılmakta-

dır. Bu durum Hint ahlak doktriniyle ve reenkarnasyon inancıyla ya-

kından ilgilidir. Burada yeri gelmişken Hint ahlak doktrini üzerinde

kısaca durulacaktır ki, sati uygulamasının altında yatan sebepler daha

net anlaşılabilsin.

Hint ahlak doktrininde kocalar ve eşleri dünyada tanrılar ve tanrı-

çalar gibi yaşarlardı. Tanrı ve tanrıça olarak birbirlerine aşık ve sonsuz

bir bağları vardı. Fakat insan şekline girmişlerdi. Onlar dans edebilir,

yiyebilir, aşık olabilir, suç ve günah işleyebilirlerdi. Romantik dünyada

şeytani bir yer vardı. Onlar ölebilirlerdi, bu onların zaman zaman, sa-

vunmasız insan kılığından çıkıp, kadın veya erkek, bir kertenkele, bir

baykuş, bir köpek veya bir insan olarak yeniden doğmaları anlamına

gelirdi. Bu, bedenin önerdiği romantik olasılıklara ödenen bir bedel

olmalıydı.

39

Hint ahlak doktrininde kocanın ölmesinin maddi olmasından çok

metafizik önemi vardır. Hindistan’da geleneksel dulluk, dul kadınla-

38

Jain vd. a.g.e., s. 1891.

39

Richard A. Shweder, “The Astonishment of Antropology”, Christopher W. Go-

wans (Ed.), Moral Disagreements: Classic and Contemporary Readings, Routled-

ge Publishing, London, 2000, s. 109.