

Kadının İnsan Haklarından Bir Sapma Örneği: Hindistan’da Sati Geleneği
82
yükseliyordu. Örneğin; Roop Kanwar, Maal Singh’e adanmış mıydı?,
İstismar ve kınamaya katlanmak zorunda kaldı mı?, Kocasının ölü-
münden sorumlu tutuldu mu? (
Pati Ko Kha Gai?
), Kendisine ilahi bir
güç indiği gerekçesiyle veya çaresizlik sebebiyle sati işleme niyetini
beyan etti mi?, Kararından dönmek istedi mi, istedi de izin verilmedi
mi?, Yardım için bağırdı da sesi kasten bastırıldı mı? Tüm bu sorular
ve benzer pek çok soru daha soruldu. Pek çok bilgi eksiklikleri var-
dı.
38
Makale, devamında pek çok kadın örgütünün harekete geçtiği-
ni ve bu kadın gruplarının çalışmalarını gün gün yazmaktadır. Roop
Kanwar’ın yakılması olayında üstü örtülü ekonomik sebeplerin asıl
etken olduğu aşikardır. Roop Kanwar’ın ciddi miktarda altından olu-
şan bir çeyizi vardır ve öldüğünde çeyizinin eşinin ailesine kalacağı
bellidir. Ayrıca toplumsal baskı da satinin işlenmesinde çok önemli bir
etkendir. Hindistan’da dul kadınlar çok büyük bir baskı altında tutul-
makta ve ömür boyu yas tutma zorunluluğuna maruz bırakılmakta-
dır. Bu durum Hint ahlak doktriniyle ve reenkarnasyon inancıyla ya-
kından ilgilidir. Burada yeri gelmişken Hint ahlak doktrini üzerinde
kısaca durulacaktır ki, sati uygulamasının altında yatan sebepler daha
net anlaşılabilsin.
Hint ahlak doktrininde kocalar ve eşleri dünyada tanrılar ve tanrı-
çalar gibi yaşarlardı. Tanrı ve tanrıça olarak birbirlerine aşık ve sonsuz
bir bağları vardı. Fakat insan şekline girmişlerdi. Onlar dans edebilir,
yiyebilir, aşık olabilir, suç ve günah işleyebilirlerdi. Romantik dünyada
şeytani bir yer vardı. Onlar ölebilirlerdi, bu onların zaman zaman, sa-
vunmasız insan kılığından çıkıp, kadın veya erkek, bir kertenkele, bir
baykuş, bir köpek veya bir insan olarak yeniden doğmaları anlamına
gelirdi. Bu, bedenin önerdiği romantik olasılıklara ödenen bir bedel
olmalıydı.
39
Hint ahlak doktrininde kocanın ölmesinin maddi olmasından çok
metafizik önemi vardır. Hindistan’da geleneksel dulluk, dul kadınla-
38
Jain vd. a.g.e., s. 1891.
39
Richard A. Shweder, “The Astonishment of Antropology”, Christopher W. Go-
wans (Ed.), Moral Disagreements: Classic and Contemporary Readings, Routled-
ge Publishing, London, 2000, s. 109.