

TBB Dergisi 2015 (120)
Ayşen SEYMEN ÇAKAR
79
sağlayan ve tüm dünyanın tepkilerini Hindistan üzerine çeken, Roop
Kanwar olayıdır.
Roop Kanwar, 4 Eylül 1987’de Deorala, Rajasthan’da, kocasının
cenaze ateşinde yakılarak öldürüldü. Olay, satinin Hindistan’da ülke
çapında tartışılmasının ateşini yaktı, Rajasthan’da, bağımsızlıktan
bu yana en azından otuz sekiz dul kadının kurban edildiğine ilişkin
bilgiler ortaya çıktı ve olayın şamatacı destekçileri, üstü örtülü şey-
lerin açığa çıkmasını sağladı.
24
.Deorala, nispeten gelişmiş bir köydü.
Aile, zengin olmasa da hali vakti yerinde sayılırdı. Roop Kanwar’ın
kayın babası, Roop’un da mezun olduğu okulun müdürüydü. Bir Raj-
put ailesi olarak Rajputlarla sıkı bağlar içindeydiler ve yerel siyaset-
te etkindiler.
25
Roop Kanwar, kocasının ölümünden çok kısa bir süre
önce evlenmişti. Kocası ruhsal hastalıklardan acı çekiyordu ve sadece
altı ay kadar birlikte yaşayabildiler. Kocasının ölümünden sonra Roop
Kanwar’ın sati olma kararı önceden ilan edildi, çünkü sati kamusal bir
gösteri idi. Ailesi henüz haberdar olmamıştı.
26
Katili işaret eden delil-
ler vardı, bazı komşularının söylediğine göre, Roop törenden önce kaç-
mıştı ve bir ahırda saklanmaya çalışmıştı ama yakalanıp dışarıya sü-
rüklenmiş ve kendisine birçok ilaç verilmişti. Yine töreni izleyen bazı
köylülerin belirttiğine göre, gelin bu tören için gönüllü değildi, 15-20
gençten oluşan bir grup tarafından kaçmasına izin verilmeyecek şe-
kilde tören alanına getirilmiş, kurtarılması için haykırmasına rağmen
etrafını saran gençlerin çıkardığı gürültü nedeniyle sözleri sadece çok
yakınında olanlar tarafından duyulabilmiş, alevler etrafını sardığında
‘Anne!, Baba!” diye çığlık atmış ve son sözleri bunlar olmuştu.
27
Yani
yansıtılmaya çalışıldığı üzere bu olay gönüllü bir olay değildi. Onu
gelin gibi giydirip ateşe atmışlar ve üzerine kütük ve Hindistan cevizi
24
Lata Mani, “ Multiple Mediations: Feminist Scholarship in the Age of Multinati-
onal Reception”,
Feminist Review
, Palgrave Macmillan Journals, No. 35, Summer
1990, s. 33,
http://www.jstor.org/stable/1395398,(E.T. 31.12.2014).
25
Radha Kumar, “ The History of Doing-An Illustrated Account of Movements for
Women’s Rights and Feminism in India 1800-1990”, Kali For Women, New Del-
hi, 1993, s.174,
http://dart.columbia.edu/library/DART-0012/against_sati.pdf,
(E.T. 31.12.2014).
26
Kumar, a.g.e., s. 174.
27
Uygun, a.g.e., s. 511.