Previous Page  159 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 159 / 473 Next Page
Page Background

Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu (TCK m. 179)

158

1. Giriş

Teknolojik gelişmeler sayesinde motorlu araçların yaygınlaşması,

bir yandan kişilerin seyahat özgürlüğünden çok daha geniş ölçüde is-

tifade etmesini sağlamışken, diğer yandan hava kirliliği ve trafik yo-

ğunluğu gibi sorunlar ile birlikte, yaralanmalı ve ölümlü çok sayıda

kazaya yol açmıştır.

1

Özellikle karayolu ulaşımı bakımından bu sorun

ülkemizde çok ciddi boyuttadır. Nitekim, Türkiye’de karayollarında,

2013 yılında 161.306, 2014 yılında 168.512 ölümlü ve yaralanmalı kaza

meydana gelmiştir. Bu kazalarda, 2013 yılında, 3685 kişi hayatını kay-

betmiş, 274.829 kişi yaralanmış; 2014 yılında ise 3524 kişi ölmüş, 285.059

kişi de yaralanmıştır.

2

Gelişmiş Batılı ülkelerde her 100.000 araca dü-

şen ölü sayısı 10 civarında iken, ülkemizde bu sayı, maalesef, 21’dir.

3

Trafik kazalarının sosyo-ekonomik maliyeti yıllık yaklaşık 20 milyar

TL olarak tahmin edilmektedir.

4

Buna karşılık, demiryolu, denizyolu ve havayolu taşımacılığındaki

istatistikler daha olumludur. Ülkemiz açısından 2012 yılındaki verilere

bakarsak; demiryolu kazalarında 55 ölü, 101 yaralı;

5

Türk bandıralı de-

niz araçlarının karıştığı kazalarda 25 ölü, 8 yaralı;

6

Türk bayraklı hava

araçlarının yaptığı kazalarda ise 8 ölü, 3 yaralı,

7

istatistiklere geçmiştir.

Öte yandan, trafik kazalarına bağlı ölüm ve yaralanmalar evren-

sel bir sorun olup her yıl 20 milyonun üzerinde kişi kazalarda yaralan-

maktadır; karayollarında meydana gelen kazalar nedeniyle global eko-

nomik kaybın 518 milyar Amerikan Doları civarında olduğu tahmin

edilmektedir.

8

Bu durum karşısında, Birleşmiş Milletler Genel Kurulu

1

Steven Cammiss/Sally Kyd Cunningham, “Swift and sure justice? Mode of trial

for causing death by driving offences”, Criminology and Criminal Justice, 2014, s.

1-2 (doi:10.1177/1748895814553131).

2

Karayolları Genel Müdürlüğü Trafik Kazaları Özeti 2013, Temmuz 2014, Tablo

1

(http://www.kgm.gov.tr/SiteCollectionDocuments/KGMdocuments/Trafik/

TrafikKazalariOzeti2013.pdf, son erişim 15.3.2015) ve Karayolları Genel Müdür-

lüğü Trafik Kazaları Özeti 2014,Mayıs 2015, Tablo 1

(http://www.kgm.gov.tr/

SiteCollectionDocuments/KGMdocuments/Trafik/TrafikKazalariOzeti2014.pdf,

son erişim 11.7.2015).

3

Karayolları Genel Müdürlüğü Trafik Kazaları Özeti 2013, Temmuz 2014, Tablo 19.

4

http://tgp.gov.tr/sayfalar/hakkimizda

(son erişim 5.6.2015).

5

Demiryolu, Denizyolu, Havayolu ve Karayolu Kaza İstatistikleri, Kaza Araştırma

ve İnceleme Kurulu, Ankara 2013, s. 17

(http://www.ubak.gov.tr/BLSM_WIYS/

KAIK/tr/Belgelik/20140312_103823_76347_1_76648.pdf, son erişim 15.3.2015).

6

Ulaştırma Kaza İstatistikleri 2013, s. 24.

7

Ulaştırma Kaza İstatistikleri 2013, s. 33.

8

http://www.un.org/en/roadsafety/

(son erişim 5.6.2015).