Previous Page  162 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 162 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (121)

R. Murat ÖNOK

161

rağmen araç kullanan kişi

” yine iki yıla kadar hapis cezası ile cezalandı-

rılmaktadır.

Öte yandan, TCK m. 180’de ise trafik güvenliğini

taksirle

tehlike-

ye sokma suçuna yer verilmiştir. Söz konusu düzenleme, aslında TCK

m. 179/1 ve 2’nin taksirle işlenmiş haline tekabül etmektedir. TCK m.

179/2’deki fail, aracı “sevk ve idare eden” kimse iken, TCK m. 180’de

herhangi bir kimse olabilir.

17

Fakat m. 179’dan farklı bir nokta olarak,

m. 180’de

kara

ulaşımı bakımından tehlikeye neden olmaya yer veril-

memiştir.

18

Bu yaklaşımı yerinde bulmaktayım, zira karayolunda tak-

sirle neden olunan somut tehlikeler de TCK kapsamına alınırsa, 2918

sayılı Karayolları Trafik Kanunu’ndaki (KTK) idari yaptırımı gerekti-

ren eylemler ile teknik anlamda suçların ayrımı belirsiz duruma ge-

lirdi.

3. Suçla Korunan Hukuksal Yarar

Her üç fıkra bakımından da, trafik güvenliği ve bu bakımdan

kamu güvenliği korunmaktadır.

19

Ayrıca, her üç fıkra bakımından,

kişilerin yaşam hakkının, beden bütünlüğünün ve mülkiyet hakkı-

nın korunduğu söylenebilir.

20

İleride göreceğimiz üzere, soyut tehlike

17

Sesim Soyer Güleç, “Yeni Türk Ceza Kanunu’nda Trafik Güvenliğine Karşı İşle-

nen Suçlar”,

Hukuki Perspektifler Dergisi

, Sayı 9, Aralık 2006, s. 170 (hatta, m. 179/3

ile m. 180 arasında da aynı bakımdan fark vardır; zira, m. 179/3 açısından özgü

suç söz konusudur); Çakmut, s. 779.

18

Arslan/Azizağaoğlu, s. 753; Soyer Güleç, s. 168; Çakmut, s. 784; Süheyl Donay,

Türk Ceza Kanunu Şerhi, İstanbul, 2007, s. 269; Necati Meran, Açıklamalı-İçtihatlı

Yeni Türk Ceza Kanunu, 2. Bası, Ankara, 2007, s. 916.

19

Arslan/Azizağaoğlu, s. 750; Parlar/Hatipoğlu, s. 1361; Hafızoğulları/Özen, Özel

Hükümler, s. 40 (“kara, deniz, hava ve demiryolu ulaşımının başkalarının hayatı,

sağlığı veya malvarlığı bakımından güvenli olmasının sağlanmasına ilişkin kamu-

sal yarar” korunmaktadır); Mahmut Koca, “Trafik Güvenliğini Kasten Tehlikeye

Sokma Suçu (TCK m. 179/2, 3)”,

Kazancı Hakemli Hukuk Dergisi

, Sayı 11-12, Tem-

muz-Ağustos 2005, s. 106 (yazara göre “kamusal trafiğin güvenliği” korunmak-

tadır). Kıyaslayınız Kılıçarslan İsfen, s. 72 (korunan asıl hukuki yarar, “trafiğin

sorunsuz işleyişine olan temel güven”dir). Nihai olarak kamu güvenliğinin ko-

runduğuna dair yine bkz. Çakmut, s. 778.

20

Arslan/Azizağaoğlu, s. 750; Ali Rıza Çınar, “Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma

Suçlarından Türk Ceza Yasasının 179/3. Maddesindeki Alkollü Araç Kullanma

Suçu”,

Fasikül Aylık Hukuk Dergisi

, Yıl: 2, Sayı: 10, Eylül 2010, s. 8; Soyer Güleç, s.

168; Parlar/Hatipoğlu, s. 1361; Veli Özer Özbek/Mehmet Nihat Kanbur/Koray

Doğan/Pınar Bacaksız/İlker Tepe, Türk Ceza Hukuku Özel Hükümler, 6. Bas-

kı, Ankara, 2014, s. 685. Kişilerin trafikte güven içinde hareket etme hakları ile

birlikte hayat, vücut bütünlükleri ve malvarlığı hakların “kapsar biçimde” kamu