

TBB Dergisi 2015 (121)
R. Murat ÖNOK
159
tarafından 2 Mart 2010’da kabul edilen bir karar ile
9
2011-2020 yılları
“Yol Güvenliği için Aksiyon Onyılı” ilan edilmiştir. Bu çerçevede, her
ülkede bilinçlendirme ve eğitim faaliyetleri gerçekleştirilecek ve ulu-
sal programlar hazırlanacaktır. Türkiye de, 2020 yılına kadar karayolu
ölümlerinde %50 azalmayı hedef olarak belirlemiş ve buna ulaşılması
için kurum ve kuruluşlara düşen görevi içeren Karayolu Trafik Gü-
venliği Stratejisi ve Eylem Planı’nı bir Başbakanlık genelgesi şeklinde
yayınlamıştır.
10
Ayrıca, geniş bir toplumsal katılımı amaçlayarak ku-
rulan Trafik Güvenliği Platformu, trafik güvenliğine ilişkin kamuoyu
ve farkındalığın oluşturulması ve kamu politikalarının belirlenmesi
sürecinde görev yapacaktır.
11
Elbette, trafikte meydana gelen ölüm ve yaralamaları engellemeye
yönelik tedbirlerden biri de, kusurlu davranışlarıyla buna yol açan ki-
şilere cezai yaptırım uygulanmasıdır. Medyada “trafik terörü” olarak
adlandırılan sorunla mücadele etmekte bir araç olarak, TCK m. 179’da
“Trafik güvenliğini tehlikeye sokma” başlıklı suç tipine yer verilmiştir.
Bu suçun sıklıkla işlendiğini tahmin etmek zor olmasa da ne yazık
ki Adalet Bakanlığı’nın gerek Adli Sicil ve İstatistik Genel Müdürlüğü
gerekse Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğü sitelerinden, bu suç ti-
pine dair spesifik veriye ulaşmak mümkün olmamaktadır. Fakat 2013
yılında, “Genel Tehlike Yaratan Suçlar”dan ötürü açılan davalardaki
suç sayısı 69.747 olarak belirtilmektedir.
12
2. Suç Tipine Dair Genel Bilgiler
Ceza kanunları, sadece
belirli
bir kimsenin veya kimselerin hukuki
yararlarını zarara uğratan veya böyle bir yararı tehlike altına sokan
davranışları değil; herkesin, yani genel olarak toplumun belirli hukuki
9
Global Plan for the Decade of Action for Road Safety 2011-2020, UN GA A/
RES/64/255 (10 Mayıs 2010).
http://www.who.int/roadsafety/decade_of_acti-on/plan/plan_en.pdf
10
31 Temmuz 2012 tarihli ve 28370 sayılı Resmi Gazete.
11
http://tgp.gov.tr/sayfalar/hakkimizda(son erişim 6.6.2015).
12
http://www.adlisicil.adalet.gov.tr/istatistik_2013/48.pdf(son erişim 20.10.2014).
Sayfadaki açıklamaya göre, “açılan davalardaki suç sayısı”, cari yıl içinde açılan
ve bozularak gelen davalardaki suçları kapsamaktadır. Buna karşılık, Türkiye
İstatistik Kurumu’nun web sitesinde, “trafik suçları” açısından hapse giren kişi
sayısı yıllık olarak yer almaktadır. Fakat sadece 2006-2008 arası verilere ulaşılabil-
diği gibi, bu sayıların büyük ölçüde taksirle öldürme-yaralama olaylarına ilişkin
olduğu tahmin edilebilir.