Previous Page  166 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 166 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (121)

R. Murat ÖNOK

165

çimlik hareketlerin “başkalarının hayatı, sağlığı veya malvarlığı bakı-

mından bir tehlikeye neden” olması gerekir.

42

İşareti “değiştirmek”, kanaatimizce, trafik güvenliğini aksata-

cak şekilde işaretin içeriğini farklılaştırmaktır. Örneğin, hız sınırını

60 km. olarak gösteren işaretteki 6 rakamını 8’e çevirmek gibi. İşareti

“kullanılamaz hâle getirmek”, içeriğini anlaşılmaz şekle sokmaktır;

örneğin, hız sınırını gösteren levhanın üstünü boyayarak okunmaz

duruma getirmek gibi. İşaretleri “konuldukları yerden kaldırmak” ise

işareti içeren levhayı bulunduğu yerden çıkarmaktır; illa bir yere alıp

götürmeye gerek yoktur. Levhayı söküp bir kenara atmayı da bu kap-

samda görmek mümkündür; kaldı ki, her durumda, böyle bir hareketi

“kullanılamaz hâle getirmek” olarak da mütalaa etmek mümkündür.

Dikkat edilmelidir ki, sadece ulaşımın güvenli akışını sağlamak

üzere konulan işaretlere yönelik müdahaleler suçtur. Bu bakımdan,

örneğin, karayolu üzerinde yer alan ve yol üzerindeki tesislerin yerini,

uzaklığını vb. gösteren veya çeşitli noktaların (örneğin, şehirlerin) isti-

kametini gösteren işaretlere yönelik fiiller bu suç kapsamına girmez.

43

Bunlara yönelik müdahaleler, niteliğine göre, hırsızlık veya mala zarar

verme suçu kapsamında değerlendirilebilir.

“Geçiş, varış, kalkış veya iniş yolları üzerine bir şey” koymanın

anlamı zaten açıktır; fakat şuna dikkat edilmelidir ki, kanunilik ilke-

si gereği, yolun “bozularak” ulaşımın tehlikeye düşürülmesi m. 179/1

kapsamında değildir.

44

Böyle bir davranış bir zarara yol açarsa, du-

ruma göre, taksirle/kasten yaralama veya öldürme (ve kastın varlığı

durumunda, zarar oluşmasa bile teşebbüs) hükümlerine gidilebilir.

Yanlış işaret vermek ise mevzuatın gerektirdiğinin aksine bir işa-

ret ile (el-kolla, sesle, ışıkla uyarı gibi) sürücüleri hatalı yönlendirmek-

tir.

45

Bu bakımdan, kanaatimce, inişe geçen uçakların kokpitine lazer

tutmak bu fıkra kapsamına girmemektedir. Burada trafik bakımından

İsmail Malkoç, Açıklamalı-İçtihatlı 5237 Sayılı Yeni Türk Ceza Kanunu (Madde

1-187), 1. Cilt, Ankara, 2007, s. 1179; Kılıçarslan İsfen, s. 73.

42

Bu bakımdan, tehlikenin “gerçekleşme olanağının doğması”nın yeterli olduğu yö-

nündeki görüşte (Malkoç, s. 1180) isabet yoktur.

43

Hafızoğulları/Özen, Özel Hükümler, s. 41.

44

Malkoç, s. 1180.

45

Benzer Hafızoğulları/Özen, Özel Hükümler, s. 41.