Previous Page  324 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 324 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (121)

Emine Gül KAMİLOĞLU LATİFOĞLU

323

oluşturan başlıca işlemler ve hizmetlerdir. Bu işlem ve hizmetleri karşılayacak

bedellerin kredi kartı hamillerine yansıtılamaması kredi kartı faiz oranlarının

rekabetçi bir şekilde belirlenememesine de yol açmaktadır.”

15

ifadeleri ile de-

ğinilmiştir.

TCMB’nin “2006/1 sayılı Mevduat ve Kredi Faiz Oranları ve Ka-

tılma Hesapları Kar ve Zarara Katılma Oranları ile Kredi İşlemlerin-

de Faiz Dışında sağlanacak Diğer Menfaatler Hakkında Tebliğ”in 4/1

maddesinde de

“Bankalarca, reeskont kaynaklı krediler dışındaki kredilere

uygulanacak faiz oranları ile faiz dışında sağlanacak diğer menfaatlerin ve tah-

sil olunacak masrafların nitelikleri ve sınırları serbestçe belirlenir.”

ifadesine

yer verilmiş olup bankalarca diğer menfaatler başlığı altında istenecek

ücretlerin serbestçe belirleneceği vurgulanmıştır.

Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından yayımlanan “Kredi Kar-

tı Üyelik Ücreti” konulu “2007/2 Sayılı Genelge”de

“(…) Kaldı ki, söz

konusu Yönetmeliğin ekinde haksız şartların tespitinde yol gösterici olması

bakımından verilen listenin (b) bendinin ikinci fıkrasında finans hizmeti ifa

edenlere tüketici tarafından ödenecek veya tüketiciye ödenecek faiz oranlarını

veya finans hizmetlerinin diğer bütün masraflarının bedelini haklı sebeplerin

varlığı halinde önceden bildirmeksizin değiştirme hakkı veren şartların tüketi-

ciye bu durumu derhal bildirme yükümlülüğü ve tüketicinin sözleşmeyi fesih

etme hakkının bulunduğu hallerde haksız şart olarak değerlendirilemeyeceği

belirtilmektedir. Bu nedenle, kredi kartı üyelik ücretlerine tüketicilerin hesap

özetlerinde yer verilmesi ve tüketicinin buna dayanarak kredi kartı sözleşme-

sini fesih etme hakkı bulunduğu dikkate alındığında bu ücretlerin haksız şart

olarak değerlendirilmesinin mümkün olmayacağı düşünülmektedir.”

açıkla-

malarına yer verilerek bankaların belirli şartların varlığı halinde kart

ücreti talep edebilecekleri belirtilmiştir.

Bununla birlikte, yıllık kart ücreti konusunun kamuoyunu sıklıkla

meşgul etmesi ve hakem heyetleri ile mahkemelerce konu hakkında

farklı yönde kararlar verilmesi üzerine, 16.06.2009 tarihinde TBMM’ye

sunulan bir yasa değişikliği talebiyle 5464 sayılı Kanun’un 8’inci mad-

desi değiştirilerek kredi kartı aidatına, tahsis limitine göre bir üst sınır

konulması istenmiştir.

16

Değişiklik isteminin gerekçesinde;

“6762 sayılı

15

http://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem23/yil01/ss411.pdf

, e.t.21.04.2015

16

“Kart çıkaran kuruluşlar, kartın verilmesi anında kart hamilini yeteri derecede

bilgilendirmek ve talep edilmesi halinde, gerçekleştirilmiş işlemlere ait kayıtları

otuz günü geçmemek üzere işlemin mahiyetine uygun bir süre zarfında sağla-