Previous Page  413 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 413 / 473 Next Page
Page Background

Vatandaşlık Hukuku Temel İlkelerinin Türk Hukuku ve Kıbrıs Türk Hukuku Açısından ...

412

Vatandaşlığı kaybetme açısından:

Çıkma: Her iki hukuk sisteminde de, vatandaşlıktan çıkacak ki-

şinin, vatansız kalmasını önlemeye yönelik düzenlemelere yer veril-

miştir. Türk Hukukunda kişi, kazanmak üzere Türk vatandaşlığından

çıkmak istediği vatandaşlığı kazanmadan, vatandaşlıktan çıkama-

makta; Kıbrıs Türk Hukukunda ise,

kişinin başka vatandaşlığı yoksa,

kazanmak üzere Kıbrıs Türk vatandaşlığından çıkmak istediği vatan-

daşlığı kazanmadan, vatandaşlıktan çıkamamakta, başka vatandaşlı-

ğı var olması halinde zaten vatansız kalmayacağı için vatandaşlıktan

doğrudan çıkabilmektedir. Bu kapsamda, Kıbrıs Türk Hukuku’ndaki

yaklaşım daha yerindedir.

Kaybettirme: Her iki hukuk sisteminde de, kişinin vatansız kalıp

kalmayacağına ilişkin bir önleme, bu kurumun niteliği itibarıyla haklı

olarak yer verilmezken; Türk Hukuku’nda 5901 sayılı TVK’’nda ve Kıb-

rıs Türk Hukukunda yürürlükteki 25/1993 sayılı KYY’nda, kişinin eş

ve çocuklarının vatandaşlıklarını koruyacağı hüküm altına alınırken,

YKYY’nda, eş ve çocukların da vatandaşlıklarını kaybedeceği düzen-

leme altına alınmış olup; eş ve çocukların başka vatandaşlığı olmama-

sı halinde, bu hükmün vatansızlığa yol açabileceği ve revize edilmesi

gerektiği görülmektedir.

Çıkarılma: Çıkarılma kurumu, Türk Hukukunda, yürürlükteki

5901 sayılı TVK’nda düzenleme yer bulmazken, Kıbrıs Türk Huku-

kunda, gerek yürürlükteki 25/1993 sayılı KYY’nda, gerekse, YKYY’nda

düzenleme altına alındığı görülmektedir. Kanaatimizce, “ağır” sonuç-

lara yol açan çıkarılma kurumuna, YKYY’nda yer verilmemesi gerek-

mektedir. Çıkarılmada, kişinin vatansız kalıp kalmayacağı, kurumun

niteliği gereği zaten dikkate alınmayarak, başka vatandaşlığı olmama-

sı halinde, kişinin vatansızlığına yol açılması söz konusuyken, eş ve

çocukların da vatandaşlıktan çıkarılması söz konusudur. Bu durum,

eş ve çocukların başka vatandaşlıkları olmaması halinde, vatansızlık-

larına yol açabilecek olup, düzenleme, vatansızlığın önlenmesi açısın-

dan “olumsuz” olarak nitelendirilmektedir.

Seçme ile kayıp: Gerek Türk Hukukunda 5901 sayılı TVK, gerekse

Kıbrıs Türk Hukukunda, 25/1993 sayılı KYY ve YKYY uyarınca, kişi

vatansız kalacak ise seçme hakkı ile vatandaşlığı kaybedememektedir.

Bu durum, vatansızlığın önlenmesi açısından yerindedir.