

Vatandaşlık Hukuku Temel İlkelerinin Türk Hukuku ve Kıbrıs Türk Hukuku Açısından ...
412
Vatandaşlığı kaybetme açısından:
Çıkma: Her iki hukuk sisteminde de, vatandaşlıktan çıkacak ki-
şinin, vatansız kalmasını önlemeye yönelik düzenlemelere yer veril-
miştir. Türk Hukukunda kişi, kazanmak üzere Türk vatandaşlığından
çıkmak istediği vatandaşlığı kazanmadan, vatandaşlıktan çıkama-
makta; Kıbrıs Türk Hukukunda ise,
kişinin başka vatandaşlığı yoksa,
kazanmak üzere Kıbrıs Türk vatandaşlığından çıkmak istediği vatan-
daşlığı kazanmadan, vatandaşlıktan çıkamamakta, başka vatandaşlı-
ğı var olması halinde zaten vatansız kalmayacağı için vatandaşlıktan
doğrudan çıkabilmektedir. Bu kapsamda, Kıbrıs Türk Hukuku’ndaki
yaklaşım daha yerindedir.
Kaybettirme: Her iki hukuk sisteminde de, kişinin vatansız kalıp
kalmayacağına ilişkin bir önleme, bu kurumun niteliği itibarıyla haklı
olarak yer verilmezken; Türk Hukuku’nda 5901 sayılı TVK’’nda ve Kıb-
rıs Türk Hukukunda yürürlükteki 25/1993 sayılı KYY’nda, kişinin eş
ve çocuklarının vatandaşlıklarını koruyacağı hüküm altına alınırken,
YKYY’nda, eş ve çocukların da vatandaşlıklarını kaybedeceği düzen-
leme altına alınmış olup; eş ve çocukların başka vatandaşlığı olmama-
sı halinde, bu hükmün vatansızlığa yol açabileceği ve revize edilmesi
gerektiği görülmektedir.
Çıkarılma: Çıkarılma kurumu, Türk Hukukunda, yürürlükteki
5901 sayılı TVK’nda düzenleme yer bulmazken, Kıbrıs Türk Huku-
kunda, gerek yürürlükteki 25/1993 sayılı KYY’nda, gerekse, YKYY’nda
düzenleme altına alındığı görülmektedir. Kanaatimizce, “ağır” sonuç-
lara yol açan çıkarılma kurumuna, YKYY’nda yer verilmemesi gerek-
mektedir. Çıkarılmada, kişinin vatansız kalıp kalmayacağı, kurumun
niteliği gereği zaten dikkate alınmayarak, başka vatandaşlığı olmama-
sı halinde, kişinin vatansızlığına yol açılması söz konusuyken, eş ve
çocukların da vatandaşlıktan çıkarılması söz konusudur. Bu durum,
eş ve çocukların başka vatandaşlıkları olmaması halinde, vatansızlık-
larına yol açabilecek olup, düzenleme, vatansızlığın önlenmesi açısın-
dan “olumsuz” olarak nitelendirilmektedir.
Seçme ile kayıp: Gerek Türk Hukukunda 5901 sayılı TVK, gerekse
Kıbrıs Türk Hukukunda, 25/1993 sayılı KYY ve YKYY uyarınca, kişi
vatansız kalacak ise seçme hakkı ile vatandaşlığı kaybedememektedir.
Bu durum, vatansızlığın önlenmesi açısından yerindedir.