Previous Page  387 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 387 / 497 Next Page
Page Background

“Özgürlüklerin Şiddeti”nden “Şiddetin Özgürlüğü”ne: Sosyo-Hukuksal Gelişimi İçinde Terör ...

386

çekmektedir. Gerçekten, devlet bazı durumlarda da dışarda göstere-

mediği bu şiddeti içeri yönlendirmektedir. Dışardaki zayıf ve eldeki

şiddet araçlarını üstünlük kurma amacıyla kullanamadığı durumda

bu şiddet araçlarını içeri yönlendirmesi söz konusu olabilmektedir.

9

Bu da iktidar baskısı olarak ortaya çıkmaktadır.

Şiddetin bir egemenlik gösterisi olduğu düşüncesi Foucault’da

vardır.

10

Anarşizm, devlet egemenliğini ve siyasal otoriteyi reddetmesi ge-

rekçesiyle hep bir siyasal sapkınlık olarak görülmüştür. Bir hukukçu

ise bunu hukuk tanımazlık olarak nitelendirebilir. Eğer hukuk bir dev-

leti işaret ediyor ve bir siyasal otoriteye meşruiyet yanında yasallık ve-

riyorsa, bu hukuku tanımamak o devleti ve siyasal iktidarın otoritesini

de tanımamak anlamına gelmektedir. Ne var ki tersi her zaman geçer-

li değildir. Yani sadece devleti veya otoriteyi reddetmek hukukun ta-

mamını reddetmek anlamına gelmemektedir. Özellikle doğal hukuk

ile pozitif hukukun araçlarının iç içe geçtiği bir hukuk söz konusuysa,

burada doğal hakkın kendiliğinden reddedilmesi ya da vazgeçilme-

si söz konusu değildir. İşte bunlardan dolayı, anarşizm ondokuzuncu

yüzyıldan beri hep bir taraflara itilmiş, genellikle Marksizmin gölge-

sinde kalmıştır.

11

Anarşizm yasa karşıtlığı köklerini anarşi yazınında bulur. William

Godwin (1756-1836), Max Stirner (1806-1856), Micheal Bakunin gibi ak-

tivistler bunu farklı şekillerde yazmışlardır. “İnsanın tutkusundan ne

tür uygunsuzluklar çıkarsa çıksın, bunun en iyi çözümü daha önceden

belirlenmiş yasalar olmamalı” diyen Godwin ile devletin yerine “

spon-

tane insan toplulukları, kişi birlikler ve toplumların

” geçirilmesini isteyen

Bakunin “

devleti yıkmanın da yaratıcı bir yıkım olacağı

” görüşündedir.

12

9

Bireylerde özellikle pasif-agresif şiddetin kökeni burada, yani dışarda maruz kalı-

nan baskı ve otorite olmaktadır

10

Michel Faucault, Kelimeler ve Şeyler, İnsan Biliminin bir Arkeolojsi, (Çev.M.Ali

Kılıçbay), İmge Kitabevi, 2001, Foucault’ya bu konuda önemli atıflardan birisi için

bkz. Toplum ve Bilim, Birikim Yayınları, Sayı 108, s. 16, Michigan Universitesi

11

Saul Newman, PostAnarchism and Radical Politics Today, Loughborough Uni-

versity, Loughborough Papers,

http://www.lboro.ac.uk/media/wwwlboroacuk/

content/phir/documentsandpdfs/arg/LoughboroughPaper%20-%20Postanarc-

hism%20and%20Radical%20Politics%20Today%20-%20Saul%20Newman.pdf

Erişim Tarihi: 10.09.2015

12

Ferrell, Jeff Against the Law: Anarchist Criminology, s.4., Anarşist Kütüphane bil-

dirileri, 13 Aralık 2012,

http://theanarchistlibrary.org/library/jeff-ferrell-against-