Previous Page  385 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 385 / 497 Next Page
Page Background

“Özgürlüklerin Şiddeti”nden “Şiddetin Özgürlüğü”ne: Sosyo-Hukuksal Gelişimi İçinde Terör ...

384

Ominis definitio perileus est

1

GİRİŞ

Bu çalışmanın konusunu, Amerikalı Yargıç Stewart gibi “

teröris-

ti gözünden tanıyanlar

”ın

2

öznel yargılar kataloğunda yer edinememiş,

son on yılın popüler “şiddet ve özgürlükler ilişkisinde kavramsalla-

şamayan terör

etiketi

”nin siyasal kaygılardan uzak bir eleştirisi oluş-

turmaktır. Ne var ki, disiplinler arası dahi olsa, kavramın çerçevesini

normatif bir bakış açısıyla formüller eksenine zincirleyecek olsa da,

Yargıç Stewart

gibi işin daha “

sofistike

” kısmında olanlar için ayrıca bir

teröristi gözünden tanıma rehberi

” bulunmaktadır.

Böylesine iki ucu keskin bıçak, ama içten içe ikilemli bakışın temel

hedefi ise şudur: Normatif bir yaklaşım sonucu çerçevesi çizilecek olan

kavram, gerçekten, hukuksal anlamda, devletler için uluslararası düz-

lemde bir

erga omnes

veya başka türden yükümlülükler içinde tartışma

konusu oluşturacak mıdır? Sorumuzu daha da ayrıntılı soracak olur-

sak, ulusal ve uluslararası düzlemde devletler için koruma, önleme,

cezalandırma sorumluluğu ortaya çıkaracak mıdır? Bu çalışmada, bir

araştırmacının

3

kutsal kâseyi aramak

4

kadar olanaksız olduğunu dü-

şündüğü bir “ortak tanıma ulaşmak” ya da “kavram tanımlamak” gibi

bir sorumluluk yoktur. Bundan dolayıdır ki insancıl bilimlerden alına-

cak ilhamla kavramı oluşturup hukuksal çerçevesini gösterir ulusötesi

bir resim çizebilmek bu çalışma açısından bir başarı olabileceği gibi

var olan gerçekliği isimlendirmek ve uygulamaları eleştirebilmek açı-

sından da gereklidir.

5

Böylece aslında devletlerin ulusal ve uluslararası

1

“Bütün tanımlar tehlikelidir” anlamına gelen latince ifade.

2

Bu ünlü ifade Jocabilis v. Ohio US 378: 184, 197 kararında Yargıç. Stewart’ın “Te-

rörizmi görünce tanırım” şeklinde çok popüler olan ve hukuken tartışılan yak-

laşımından alınmış ve bu yaklaşım doktrinde Duffy, (bkz. Helen Duffy, War on

Terror and International Law) gibi üstü örtük biçimde birçok sert eleştiriyi karşı-

lamış olmasına rağmen ilerde Arendt’in şiddet üzerine yaklaşımında görüleceği

gibi aslında terör “kötü çocuklar” metaforunun bir itirafı gibi düşünülmüştür.

3

Levitt, Geoffrey. Is “Terrorism” Worth Defining?, s. 13, Ohio Northern University

Law Review 97, 1986

4

Hristiyanlık tarihinde en çok aranan ve bir türlü bulunamayan kutsal nesne ola-

rak İsa peygamberden kalan ve son yemekte kullanılan kutsal kasedir. Bundan

dolayıdır ki Anglo-Amerikan dillerinde imkansız derecede zor bir hedefe ulaş-

mak istemek anlamında “kutsal kaseyi aramak” deyimi kullanılır.

5

Kapitan Tomis, Terrorism As a method of Terrorism, Meggle, George (ed.) Ethics

of Terrorism & Counter Terrorism, Gazellebooks, Chapter I: Terrorism & Coun-

ter- Terrorism Semantics, 2005,Frankfurt, s.22