

“Özgürlüklerin Şiddeti”nden “Şiddetin Özgürlüğü”ne: Sosyo-Hukuksal Gelişimi İçinde Terör ...
384
Ominis definitio perileus est
1
GİRİŞ
Bu çalışmanın konusunu, Amerikalı Yargıç Stewart gibi “
teröris-
ti gözünden tanıyanlar
”ın
2
öznel yargılar kataloğunda yer edinememiş,
son on yılın popüler “şiddet ve özgürlükler ilişkisinde kavramsalla-
şamayan terör
etiketi
”nin siyasal kaygılardan uzak bir eleştirisi oluş-
turmaktır. Ne var ki, disiplinler arası dahi olsa, kavramın çerçevesini
normatif bir bakış açısıyla formüller eksenine zincirleyecek olsa da,
Yargıç Stewart
gibi işin daha “
sofistike
” kısmında olanlar için ayrıca bir
“
teröristi gözünden tanıma rehberi
” bulunmaktadır.
Böylesine iki ucu keskin bıçak, ama içten içe ikilemli bakışın temel
hedefi ise şudur: Normatif bir yaklaşım sonucu çerçevesi çizilecek olan
kavram, gerçekten, hukuksal anlamda, devletler için uluslararası düz-
lemde bir
erga omnes
veya başka türden yükümlülükler içinde tartışma
konusu oluşturacak mıdır? Sorumuzu daha da ayrıntılı soracak olur-
sak, ulusal ve uluslararası düzlemde devletler için koruma, önleme,
cezalandırma sorumluluğu ortaya çıkaracak mıdır? Bu çalışmada, bir
araştırmacının
3
“
kutsal kâseyi aramak
”
4
kadar olanaksız olduğunu dü-
şündüğü bir “ortak tanıma ulaşmak” ya da “kavram tanımlamak” gibi
bir sorumluluk yoktur. Bundan dolayıdır ki insancıl bilimlerden alına-
cak ilhamla kavramı oluşturup hukuksal çerçevesini gösterir ulusötesi
bir resim çizebilmek bu çalışma açısından bir başarı olabileceği gibi
var olan gerçekliği isimlendirmek ve uygulamaları eleştirebilmek açı-
sından da gereklidir.
5
Böylece aslında devletlerin ulusal ve uluslararası
1
“Bütün tanımlar tehlikelidir” anlamına gelen latince ifade.
2
Bu ünlü ifade Jocabilis v. Ohio US 378: 184, 197 kararında Yargıç. Stewart’ın “Te-
rörizmi görünce tanırım” şeklinde çok popüler olan ve hukuken tartışılan yak-
laşımından alınmış ve bu yaklaşım doktrinde Duffy, (bkz. Helen Duffy, War on
Terror and International Law) gibi üstü örtük biçimde birçok sert eleştiriyi karşı-
lamış olmasına rağmen ilerde Arendt’in şiddet üzerine yaklaşımında görüleceği
gibi aslında terör “kötü çocuklar” metaforunun bir itirafı gibi düşünülmüştür.
3
Levitt, Geoffrey. Is “Terrorism” Worth Defining?, s. 13, Ohio Northern University
Law Review 97, 1986
4
Hristiyanlık tarihinde en çok aranan ve bir türlü bulunamayan kutsal nesne ola-
rak İsa peygamberden kalan ve son yemekte kullanılan kutsal kasedir. Bundan
dolayıdır ki Anglo-Amerikan dillerinde imkansız derecede zor bir hedefe ulaş-
mak istemek anlamında “kutsal kaseyi aramak” deyimi kullanılır.
5
Kapitan Tomis, Terrorism As a method of Terrorism, Meggle, George (ed.) Ethics
of Terrorism & Counter Terrorism, Gazellebooks, Chapter I: Terrorism & Coun-
ter- Terrorism Semantics, 2005,Frankfurt, s.22