Previous Page  111 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 111 / 561 Next Page
Page Background

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Hakkında Bir Değerlendirme...

110

rine getirebilmesi için zorunlu olması durumunda, ilgili kişinin kişisel

verileri açık rızası olmasa dahi işlenebilecektir.

129

Fıkranın (d) bendi-

ne göre, ilgili kişi, kişisel verilerini alenileştirmiş ise bir başka deyişle

kendisi kamuoyuna açıklamış ise, bu kişisel veriler ilgili kişinin açık

rızası olmasa dahi işlenebilecektir.

130

Burada ilgili kişi tarafından ale-

nileştirilen, bunun sonucunda herkesin erişimine açık hale getirilen

verilerin korunmasından beklenen hukuki yararın ortadan kalktığı

kabul edilmektedir.

131

Kişisel verilerin işlenmesinin bir hakkın tesisi, kuıllanılması veya

korunması için zorunlu olduğu durumlarda, Kanunu’nun 5. madde-

sinin 2. fıkrasının (e) bendine göre ilgili kişinin açık rızası bulunmasa

dahi kişisel verileri işlenebilecektir.

132

Fıkranın (f) bendine göre, ilgili

kişinin temel hak ve özgürlüklerine zarar vermemek kaydıyla, veri so-

rumlusunun meşru menfaatleri için veri işlenmesinin zorunlu olması

durumunda da, ilgili kişinin açık rızası olmasa dahi kişisel verileri iş-

lenebilecektir.

133

95/46/AT sayılı Avrupa Birliği Yönergesi de kişisel verilerin işle-

nebileceği durumları saymıştır.

134

Bu durumlar: ilgili kişinin herhangi

129

Gerekçede verilen örneğe göre, şirketler çalışanlarına maaş ödeyebilmek için, çalı-

şanlarının banka hesap numarası, medeni durumu, eşinin çalışıp çalışmadığı, sos-

yal sigorta numarası gibi kişisel verilerini işleyebileceklerdir. Komisyon Raporu,

s. 9.

130

Kişisel verilerin alenileştirilmesinin nasıl yapıldığının, alenileştirme kavramı-

nın sınırlarının belirlenmesi önemlidir. Bu kapsamda yönetmelikte ayrıntılı dü-

zenleme yapılması faydalı olabilir. Bu konunun yönetmelikle düzenlenmesi de

Anayasa’nın temel hak ve özgürlüklerin kısıtlanmasına ilişkin 13. maddesine de

aykırılık teşkil edebilir. Aksi takdirde konu içtihat ile aydınlatılacaktır.

131

Komisyon Raporu, s. 9.

132

Gerekçede verilern örneğe göre, bir şirketin kendi çalışanı tarafından açılan bir

davada ispat için bazı verileri kullanması veya kıstlı bir kişinin haklarının korun-

ması amacıyla vasinin veya kayyımın, kısıtlının mali bilgilerini tutması hukuka

uygundur. a.g.e, s. 9.

133

Bu durumda, bir şirkette çalışanların kişisel verileri, temel hak ve özgürlüklerine

zarar verilmemek kaydıyla, terfilerin, maaş zamlarının veya sosyal hakların dü-

zenlenmesinde veya işletmenin yeniden yapılandırılması sürecinde görev ve rol

dağılımında esas alınmak üzere, açık rızaları bulunmasa dahi işlenebilir. Burada

şirket çalışanlarının terfilerinin, maaş zamlarının veya sosyal haklarının düzen-

lenmesi veya işletmenin yeniden yapılandırılması sürecinde çalışanların görev

ve rol dağılımının yapılması veri sorumlusu statüsündeki şirket sahibinin meşru

menfaatidir. Burada dikkat edilmesi gereken durum, aynı zamanda kişisel verile-

re ilşkin temel ilkelere uyulması ve veri sorumlusu ile verileri işlenen kişi arasın-

daki menfaat dengesinin gözetilmesidir a.g.e, s. 9.

134

95/46/AT sayılı Avrupa Birliği Yönergesi madde 7; Kuner, European Data Pri-