

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Hakkında Bir Değerlendirme...
110
rine getirebilmesi için zorunlu olması durumunda, ilgili kişinin kişisel
verileri açık rızası olmasa dahi işlenebilecektir.
129
Fıkranın (d) bendi-
ne göre, ilgili kişi, kişisel verilerini alenileştirmiş ise bir başka deyişle
kendisi kamuoyuna açıklamış ise, bu kişisel veriler ilgili kişinin açık
rızası olmasa dahi işlenebilecektir.
130
Burada ilgili kişi tarafından ale-
nileştirilen, bunun sonucunda herkesin erişimine açık hale getirilen
verilerin korunmasından beklenen hukuki yararın ortadan kalktığı
kabul edilmektedir.
131
Kişisel verilerin işlenmesinin bir hakkın tesisi, kuıllanılması veya
korunması için zorunlu olduğu durumlarda, Kanunu’nun 5. madde-
sinin 2. fıkrasının (e) bendine göre ilgili kişinin açık rızası bulunmasa
dahi kişisel verileri işlenebilecektir.
132
Fıkranın (f) bendine göre, ilgili
kişinin temel hak ve özgürlüklerine zarar vermemek kaydıyla, veri so-
rumlusunun meşru menfaatleri için veri işlenmesinin zorunlu olması
durumunda da, ilgili kişinin açık rızası olmasa dahi kişisel verileri iş-
lenebilecektir.
133
95/46/AT sayılı Avrupa Birliği Yönergesi de kişisel verilerin işle-
nebileceği durumları saymıştır.
134
Bu durumlar: ilgili kişinin herhangi
129
Gerekçede verilen örneğe göre, şirketler çalışanlarına maaş ödeyebilmek için, çalı-
şanlarının banka hesap numarası, medeni durumu, eşinin çalışıp çalışmadığı, sos-
yal sigorta numarası gibi kişisel verilerini işleyebileceklerdir. Komisyon Raporu,
s. 9.
130
Kişisel verilerin alenileştirilmesinin nasıl yapıldığının, alenileştirme kavramı-
nın sınırlarının belirlenmesi önemlidir. Bu kapsamda yönetmelikte ayrıntılı dü-
zenleme yapılması faydalı olabilir. Bu konunun yönetmelikle düzenlenmesi de
Anayasa’nın temel hak ve özgürlüklerin kısıtlanmasına ilişkin 13. maddesine de
aykırılık teşkil edebilir. Aksi takdirde konu içtihat ile aydınlatılacaktır.
131
Komisyon Raporu, s. 9.
132
Gerekçede verilern örneğe göre, bir şirketin kendi çalışanı tarafından açılan bir
davada ispat için bazı verileri kullanması veya kıstlı bir kişinin haklarının korun-
ması amacıyla vasinin veya kayyımın, kısıtlının mali bilgilerini tutması hukuka
uygundur. a.g.e, s. 9.
133
Bu durumda, bir şirkette çalışanların kişisel verileri, temel hak ve özgürlüklerine
zarar verilmemek kaydıyla, terfilerin, maaş zamlarının veya sosyal hakların dü-
zenlenmesinde veya işletmenin yeniden yapılandırılması sürecinde görev ve rol
dağılımında esas alınmak üzere, açık rızaları bulunmasa dahi işlenebilir. Burada
şirket çalışanlarının terfilerinin, maaş zamlarının veya sosyal haklarının düzen-
lenmesi veya işletmenin yeniden yapılandırılması sürecinde çalışanların görev
ve rol dağılımının yapılması veri sorumlusu statüsündeki şirket sahibinin meşru
menfaatidir. Burada dikkat edilmesi gereken durum, aynı zamanda kişisel verile-
re ilşkin temel ilkelere uyulması ve veri sorumlusu ile verileri işlenen kişi arasın-
daki menfaat dengesinin gözetilmesidir a.g.e, s. 9.
134
95/46/AT sayılı Avrupa Birliği Yönergesi madde 7; Kuner, European Data Pri-