Previous Page  120 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 120 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

İbrahim KORKMAZ

119

rafından kamuya açıklanan verilere ilişkin ya da hakların kurulması,

kullanılması ve korunması için gerekli olması,

167

kar amacı gütmeyen

bir kurum tarafından yasal etkinliklerini yerine getirebilmesi için iş-

lemenin gerekli olması,

168

veri işlemenin önleyici hekimlik, tıbbi teşhis,

tıbbi yardım veya bakım veya sağlık hizmetlerinin idari olarak yürü-

tülmesi için gerekli olması ve bu verilerin sağlık personeli veya sağ-

lık personeli gibi sır saklama yükümlülüğüne tabi kişiler tarafından

işlenmesi

169

durumlarında işlenebilir.

170

Bütün bunların yanında, Yö-

nerge uyarınca üye devletler, uygun önlemleri almak koşuluyla, kamu

yararı için başka istisnalar da belirleyebilirler.

171

Örneğin Yönerge’de

kişilerin idari ve adli mahkûmiyetlerine ilişkin verilerin bu kapsamda

sayılıp sayılmayacağı üye devletlerin takdirine bırakılmıştır.

172

göstermesinin imkânsız olması gerekir. Küzeci, s. 240. Aksi takdirde kararı vere-

cek olan yine ilgili kişidir ve burada rızaya ilişkin koşulların bulunması gerekli-

dir. Burada ilgili kişinin içinde bulunduğu özel durum sebebiyle rızasını açıkla-

yabilme olanağına sahip olmadığı, eğer bu durum olmasaydı kesi olarak rızasının

bulunacapğı kabul edilmektedir. 95/46/AT Sayılı Avrupa Birliği Yönergesi, m.

8 - c. Kuner, European Data Protection Law, s.102. Bu durumda da kişinin rıası-

nın varlığını garanti etmek için kişinin içinde bulunduğu olağanüstü durumun

geçmesini müteakip açık rızasının alınması gerekir. Özdemir, s. 128; Akgül, s. 22.

167

95/46/AT Sayılı Avrupa Birliği Yönergesi, m. 8/2 e. İlgili kişinin özel nitelikli

kişisel verilerinin bizzat kendisi tarafından kamuya açıklanması durumunda artık

bu verilerin korumadan yararlanması söz konusu olamaz. Örneğin kişinin kendisi

tarafından haber muhabirlerine sağlık bilgileri ile ilgili yapılan bir açıklama son-

rasında bu veriler kişisel verilerin korunması mevzuatının sağladığı korumadan

yararlanamayacaklardır. Özdemir, s. 129; Akgül, s. 22.

168

95/46/AT Sayılı Avrupa Birliği Yönergesi, m. 8/2 d. Bu istisnanın geçerli olması

için, uygun önlemlerin alınması, verilerin kurumun üyeleri ya da bağlantılı kişi-

lerle ilgili olması ve ilgili kişinin rızası olmaksızın üçüncü kişilere açıklanmaması

gerekir. Burada belirtilen kar amacı gütmeyen kuruluş; dernek, vakıf, vb. olabi-

leceği gibi, siyasal, felsefi, ya da sendikal bir amaca yönelik bir örgütlenme de

olabilir. Küzeci, s. 241; Kuner, European Data Protection Law, s.102.

169

95/46/AT Sayılı Avrupa Birliği Yönergesi, m. 8/3; Burada sağlık hizmetlerinin

sağlanmasına için bazı veri türlerinin işlenmesine istisna getirildiği görülmekte-

dir. Ancak burada da verileri işleyebilecek olanlar sır saklama yükümlülüğüne

tabi kişiler olarak sınırlandırılmıştır. Kuner, European Data Protection Law, s.102.

170

Kuner, European Data Protection Law, s.101; Sevimli, s. 150-153.

171

95/46/AT Sayılı Avrupa Birliği Yönergesi, m. 8/4

172

95/46/AT Sayılı Avrupa Birliği Yönergesi m. 8/5. Bu istisnai durumlara iliş-

kin dikkat edilmesi gereken bir husus, bunların 95/46/AT sayılı Avrupa Birliği

Yönergesi’nde belirlenen diğer kurallara uygun davranma zorunluluğunu orta-

dan kaldırmamalarıdır. Buradaki istisnai durum, sadece özel nitelikli kişisel veri-

lere getirilen ilave korumaların uygulanmasına ilişkindir. Yönerge’de öngörülen

diğer koruma tedbirleri ise uygulanmaya devam edecektir.