

TBB Dergisi 2016 (124)
İbrahim KORKMAZ
119
rafından kamuya açıklanan verilere ilişkin ya da hakların kurulması,
kullanılması ve korunması için gerekli olması,
167
kar amacı gütmeyen
bir kurum tarafından yasal etkinliklerini yerine getirebilmesi için iş-
lemenin gerekli olması,
168
veri işlemenin önleyici hekimlik, tıbbi teşhis,
tıbbi yardım veya bakım veya sağlık hizmetlerinin idari olarak yürü-
tülmesi için gerekli olması ve bu verilerin sağlık personeli veya sağ-
lık personeli gibi sır saklama yükümlülüğüne tabi kişiler tarafından
işlenmesi
169
durumlarında işlenebilir.
170
Bütün bunların yanında, Yö-
nerge uyarınca üye devletler, uygun önlemleri almak koşuluyla, kamu
yararı için başka istisnalar da belirleyebilirler.
171
Örneğin Yönerge’de
kişilerin idari ve adli mahkûmiyetlerine ilişkin verilerin bu kapsamda
sayılıp sayılmayacağı üye devletlerin takdirine bırakılmıştır.
172
göstermesinin imkânsız olması gerekir. Küzeci, s. 240. Aksi takdirde kararı vere-
cek olan yine ilgili kişidir ve burada rızaya ilişkin koşulların bulunması gerekli-
dir. Burada ilgili kişinin içinde bulunduğu özel durum sebebiyle rızasını açıkla-
yabilme olanağına sahip olmadığı, eğer bu durum olmasaydı kesi olarak rızasının
bulunacapğı kabul edilmektedir. 95/46/AT Sayılı Avrupa Birliği Yönergesi, m.
8 - c. Kuner, European Data Protection Law, s.102. Bu durumda da kişinin rıası-
nın varlığını garanti etmek için kişinin içinde bulunduğu olağanüstü durumun
geçmesini müteakip açık rızasının alınması gerekir. Özdemir, s. 128; Akgül, s. 22.
167
95/46/AT Sayılı Avrupa Birliği Yönergesi, m. 8/2 e. İlgili kişinin özel nitelikli
kişisel verilerinin bizzat kendisi tarafından kamuya açıklanması durumunda artık
bu verilerin korumadan yararlanması söz konusu olamaz. Örneğin kişinin kendisi
tarafından haber muhabirlerine sağlık bilgileri ile ilgili yapılan bir açıklama son-
rasında bu veriler kişisel verilerin korunması mevzuatının sağladığı korumadan
yararlanamayacaklardır. Özdemir, s. 129; Akgül, s. 22.
168
95/46/AT Sayılı Avrupa Birliği Yönergesi, m. 8/2 d. Bu istisnanın geçerli olması
için, uygun önlemlerin alınması, verilerin kurumun üyeleri ya da bağlantılı kişi-
lerle ilgili olması ve ilgili kişinin rızası olmaksızın üçüncü kişilere açıklanmaması
gerekir. Burada belirtilen kar amacı gütmeyen kuruluş; dernek, vakıf, vb. olabi-
leceği gibi, siyasal, felsefi, ya da sendikal bir amaca yönelik bir örgütlenme de
olabilir. Küzeci, s. 241; Kuner, European Data Protection Law, s.102.
169
95/46/AT Sayılı Avrupa Birliği Yönergesi, m. 8/3; Burada sağlık hizmetlerinin
sağlanmasına için bazı veri türlerinin işlenmesine istisna getirildiği görülmekte-
dir. Ancak burada da verileri işleyebilecek olanlar sır saklama yükümlülüğüne
tabi kişiler olarak sınırlandırılmıştır. Kuner, European Data Protection Law, s.102.
170
Kuner, European Data Protection Law, s.101; Sevimli, s. 150-153.
171
95/46/AT Sayılı Avrupa Birliği Yönergesi, m. 8/4
172
95/46/AT Sayılı Avrupa Birliği Yönergesi m. 8/5. Bu istisnai durumlara iliş-
kin dikkat edilmesi gereken bir husus, bunların 95/46/AT sayılı Avrupa Birliği
Yönergesi’nde belirlenen diğer kurallara uygun davranma zorunluluğunu orta-
dan kaldırmamalarıdır. Buradaki istisnai durum, sadece özel nitelikli kişisel veri-
lere getirilen ilave korumaların uygulanmasına ilişkindir. Yönerge’de öngörülen
diğer koruma tedbirleri ise uygulanmaya devam edecektir.