Previous Page  115 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 115 / 561 Next Page
Page Background

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Hakkında Bir Değerlendirme...

114

bazı sorunlar oluşturabilir.

150

Bunlara karşın, dinsel inançlara, siyasal

tercihlerine, ırksal kökenlerine ilişkin kişisel verilerin işlenmesinin ge-

tirebileceği yararlar oldukça sınırlıdır.

151

Buna karşın, kişilerin sağlık bilgileri, adli, idari sicilleri açısından

durum farklıdır. Kişinin sağlık bilgilerinin kişi ile ilişkili tutulması,

hasta açısından yararlı olacaktır.

152

Bunun yanında tıbbi araştırmalar

için sağlık ile ilgili kişisel veriler gerekebilir. Diğer taraftan, tıbbi ve-

riler oldukça kişisel olup, kişilerin tıbbi bilgilerini gizli tutma hakları

vardır. Bu bilgiler dolayısıyla, kişilerin tehdit edilebilecekleri, işlerin-

den ayrılmak zorunda kalabilecekleri, toplumdan soyutlanabilecek-

leri düşünüldüğünde, bu bilgilerin başkalarının eline geçmesinin ne

kadar tehlikeli olabileceği anlaşılabilir.

153

Bunun yanında, kişinin tıbbi

verilerinin yeterince korunmadığını düşünmesi, sağlık hizmetlerin-

den yararlanmamayı tercih etmesi gibi bir sonuçta doğurabilir.

154

150

Kişinin dinsel inancı, ırksal kökeni ile bilgilerinin işlenmesinden, bireysel, sosyal

ya da siyasal düzeyde ne gibi yarar elde edilebileceği tartışmalı bir konudur. Bir

kişinin dinsel inancı ya da inançsızlığı, onun maneviyatı ile ilişkili olup, kişi, bu

bilgiyi bir ya da birden çok kişiyle ancak kendi iradesiyle paylaşabilir. Kişinin

bu bilgiyi başkalarıyla paylaşmama yönündeki iradesine karşın, bu bilginin işlen-

mesindeki yararın ne olacağı sorgulanmalıdır. Küzeci, s. 235. Demokratik devlet

yapısında, örtülü ayrımcılık tehlikesi ile karşı karşıya kalmamak için, devletin

kişinin dinsel inançları gibi konular karşısında gözlerinin bağlı olması gerekir.

a.g.e., s. 235. Bu tür verilerin anonim olarak tutulmasının bile bazı sakıncaları ola-

bilir. Örneğin, idarenin ibadethane inşa ederken, ülkesindeki bu ibadethaneden

yararlanacak kişilerin sayısını bilmesi gerekebilir. Ancak, bunlar istatiksel olarak

ulaşılacak bilgiler olup, bir kişinin dinsel inancının ne olduğunun bilinmesinden

ziyade, yaklaşık olarak bir dine kaç kişinin inandığının bilinmesi yeterlidir. a.g.e.,

s. 235

151

Kimsesiz bir kişinin ani ölümü durumunda, bu kişinin cenaze işlemlerinin din-

sel tercihlerine uygun bir şekilde gerçekleştirilebilmesi için dinsel inancı ile ilgili

kişisel bilgilerine ihtiyaç tutulması örnek olarak verilebilir. a.g.e., s. 235. Eşitlik,

demokratik bir hukuk devletinin önemli bir unsurudur. Hangi dini inanca, siya-

sal düşünceye sahip olsun, hangi ırksal kökenden gelirse gelsin, kişilerin kanun

önünde eşit olması, eşit hizmet alması gerekir. Bu açıdan, çok istisnai durumlar

hariç, idarenin planlama görevi açısından bu bilgilerin bir önemi olmaması gere-

kir. a.g.e., s. 235.

152

Doktorlar, doğru müdahalelerde bulunabilmek için çoğu zaman hastalarının sağ-

lık ile ilgili kişisel verilerine ihtiyaç duyarlar.

153

Sultan Üzeltürk, 1982 Anayasası ve İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesine Göre Özel

Hayatın Gizliliği Hakkı, Beta, İstanbul 2004, s. 112, Bundan sonra “Özel Hayatın

Gizliliği Hakkı” olarak anılacaktır. 1982 yılında yayınlanan bir makalede, hasta-

nede yatan bir hastanın kişisel bilgilerinin farklı gerekçe ve nedenlerle yaklaşık 75

kişi tarafından incelendiğinin tespit edildiği yer almaktadır. Yılmaz, s. 2.

154

Bu konuya ilişkin AİHM’nin Finlandiya’ya karşı verdiği karar önemlidir. AİHM’e

başvuru konusu olan olay, HIV virüsü ile ilgilidir. Mahkeme, bulaşıcı niteliği olan