

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Hakkında Bir Değerlendirme...
114
bazı sorunlar oluşturabilir.
150
Bunlara karşın, dinsel inançlara, siyasal
tercihlerine, ırksal kökenlerine ilişkin kişisel verilerin işlenmesinin ge-
tirebileceği yararlar oldukça sınırlıdır.
151
Buna karşın, kişilerin sağlık bilgileri, adli, idari sicilleri açısından
durum farklıdır. Kişinin sağlık bilgilerinin kişi ile ilişkili tutulması,
hasta açısından yararlı olacaktır.
152
Bunun yanında tıbbi araştırmalar
için sağlık ile ilgili kişisel veriler gerekebilir. Diğer taraftan, tıbbi ve-
riler oldukça kişisel olup, kişilerin tıbbi bilgilerini gizli tutma hakları
vardır. Bu bilgiler dolayısıyla, kişilerin tehdit edilebilecekleri, işlerin-
den ayrılmak zorunda kalabilecekleri, toplumdan soyutlanabilecek-
leri düşünüldüğünde, bu bilgilerin başkalarının eline geçmesinin ne
kadar tehlikeli olabileceği anlaşılabilir.
153
Bunun yanında, kişinin tıbbi
verilerinin yeterince korunmadığını düşünmesi, sağlık hizmetlerin-
den yararlanmamayı tercih etmesi gibi bir sonuçta doğurabilir.
154
150
Kişinin dinsel inancı, ırksal kökeni ile bilgilerinin işlenmesinden, bireysel, sosyal
ya da siyasal düzeyde ne gibi yarar elde edilebileceği tartışmalı bir konudur. Bir
kişinin dinsel inancı ya da inançsızlığı, onun maneviyatı ile ilişkili olup, kişi, bu
bilgiyi bir ya da birden çok kişiyle ancak kendi iradesiyle paylaşabilir. Kişinin
bu bilgiyi başkalarıyla paylaşmama yönündeki iradesine karşın, bu bilginin işlen-
mesindeki yararın ne olacağı sorgulanmalıdır. Küzeci, s. 235. Demokratik devlet
yapısında, örtülü ayrımcılık tehlikesi ile karşı karşıya kalmamak için, devletin
kişinin dinsel inançları gibi konular karşısında gözlerinin bağlı olması gerekir.
a.g.e., s. 235. Bu tür verilerin anonim olarak tutulmasının bile bazı sakıncaları ola-
bilir. Örneğin, idarenin ibadethane inşa ederken, ülkesindeki bu ibadethaneden
yararlanacak kişilerin sayısını bilmesi gerekebilir. Ancak, bunlar istatiksel olarak
ulaşılacak bilgiler olup, bir kişinin dinsel inancının ne olduğunun bilinmesinden
ziyade, yaklaşık olarak bir dine kaç kişinin inandığının bilinmesi yeterlidir. a.g.e.,
s. 235
151
Kimsesiz bir kişinin ani ölümü durumunda, bu kişinin cenaze işlemlerinin din-
sel tercihlerine uygun bir şekilde gerçekleştirilebilmesi için dinsel inancı ile ilgili
kişisel bilgilerine ihtiyaç tutulması örnek olarak verilebilir. a.g.e., s. 235. Eşitlik,
demokratik bir hukuk devletinin önemli bir unsurudur. Hangi dini inanca, siya-
sal düşünceye sahip olsun, hangi ırksal kökenden gelirse gelsin, kişilerin kanun
önünde eşit olması, eşit hizmet alması gerekir. Bu açıdan, çok istisnai durumlar
hariç, idarenin planlama görevi açısından bu bilgilerin bir önemi olmaması gere-
kir. a.g.e., s. 235.
152
Doktorlar, doğru müdahalelerde bulunabilmek için çoğu zaman hastalarının sağ-
lık ile ilgili kişisel verilerine ihtiyaç duyarlar.
153
Sultan Üzeltürk, 1982 Anayasası ve İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesine Göre Özel
Hayatın Gizliliği Hakkı, Beta, İstanbul 2004, s. 112, Bundan sonra “Özel Hayatın
Gizliliği Hakkı” olarak anılacaktır. 1982 yılında yayınlanan bir makalede, hasta-
nede yatan bir hastanın kişisel bilgilerinin farklı gerekçe ve nedenlerle yaklaşık 75
kişi tarafından incelendiğinin tespit edildiği yer almaktadır. Yılmaz, s. 2.
154
Bu konuya ilişkin AİHM’nin Finlandiya’ya karşı verdiği karar önemlidir. AİHM’e
başvuru konusu olan olay, HIV virüsü ile ilgilidir. Mahkeme, bulaşıcı niteliği olan