Previous Page  118 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 118 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

İbrahim KORKMAZ

117

Bu konuda değinilmesi gerekli bir başka husus, özel nitelikli ki-

şisel veri olarak sayılan veri kategorileri ile ilişkili her türlü verinin

bu kapsamda değerlendirilip değerlendirilmeyeceğidir. Bazı durum-

larda, özel nitelikli kişisel verilerin içine dâhil olan veri türlerinin özel

bir koruma altına alınmadığı görülebilir.

161

Ulusal hukuk sistemleri

açısından bu konuda önemli olan, veri koruma otoritesinin ve nihai

olarak mahkemenin somut olaya bakarak yaptıkları yorumdur.

162

B. Özel Nitelikli Verileri İşleme Yasağının İstisnaları

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun 6. maddesinin 3. fıkrasın-

da, hangi hallerde ilgili kişinin açık rızası aranmaksızın özel nitelikli

kişisel verilerin işlenebileceği düzenlenmiştir. Buna göre, maddenin

değişik görünümlerini açığa çıkarması nedeniyle (kişinin kumarhanede, işkili

mekânda bulunması gibi) ayrımcılık tehlikesini meydana getirmekte, ayrıca bu

verilerin adam kaçırma, soygun, tehdit gibi çeşitli suçlarda kullanılması da gü-

venlik sorunları doğurabilmektedir. Küzeci, s. 239

161

Örneğin, gözlüklü bir insanın resmi onun sağlık durumuna ilişkin bir bilgi içer-

mektedir, fakat sadece bundan dolayı özel koruma altına alınacak mıdır? Kişinin

dinsel inancını yansıtan bir adının olması, sırf bu sebeple kişinin adının geçtiği

her türlü kişisel veriyi özel nitelikli kişisel veri kategorisine sokar mı? Örneğin

görme bozukluğu olan kişilere veya belli bir dini inanca sahip kişilere yönelik

ilanlar bu kapsamda değerlendirilebilir. Bir kişinin gözlüklü fotoğrafı ya da dini

inancını yansıtan adı ancak herhangi bir değerlendirme söz konusu olduğunda

özel nitelikli kişisel veri kapsamında değerlendirilebilir. Bunun için somut olayın

özellikleri göz önünde bulundurulmalıdır. Örneğin siyasal bir toplantıya katılma

üzerindeki söylemlerin ne derece siyasal nitelik taşıyacağı o toplantının anlamın-

dan çıkarılabilir. Bu kapsamda, herhangi bir siyasi görüşü olmayan bir kişinin

siyasi bir toplantıya katılması sadece bilgi edinme kapsamında olabileceği gibi,

siyasi bir protestoya katılması bu anlamda değerlendirilemez. a.g.e, s. 232.

162

Avrupa Birliği Adalet Divanı Lindquivist kararında, 95/46/AT sayılı Avrupa Bir-

liği Yönergesi’nin 8/1. maddesini geniş yorumlayarak, sağlık verilerinin kişinin

fiziksel ve ruh sağlığı ile ilgili her türlü bilgiyi içerdğini belirtip, ilgili kişinin aya-

ğının incinmesi ile ilgili bir bilginin sağlık ile ilgili verisi olduğu, bundan dolayı

da Yönerge’de yer alan özel nitelikli kişisel verilerle ilgili korumalardan yarar-

lanması gerektiğini belirtmiştir. Küzeci, s. 232, 233; Akgül, s. 14; AİHM’nin M.S.

v. İsveç kararına konu olayda, başvurucu iş yerinde geçirdiği iş kazası nedeniyle

geçirdiği bel rahatsızlıklarını öne sürerek tazminat talebinde bulunmuş, bunun

üzerine İsveç Sosyal Sigortalar Kurumu, başvurucunun tazminat talebinin haklı-

lığını incelemek maksadıyla, başvurucunun tedavi görmekte olduğu hastaneden

raporları talep etmiş ve başvurucuyla ilgili bu raporlar İsveç Sosyal Sigortalar

Kurumuna gönderilmiştir. Sağlık verilerinin bu şekilde gönderilmesinin AİHS’ni

ihlala ettiğini iddia eden başvurucu, AİHM’de dava açmış ve AİHM verdiği ka-

rarda, başvurucuyla ilgili sağlık raporları incelenmeden tazminat talebi ile ilgili

bir karar verilemeyeceği, bundan dolayı bu durumun demokratik bir toplumda

izlenen amaçlarla orantılı olduğuna karar vermiştir. Aydın, s. 37; Yılmaz, s. 44.