

Türkiye’de Bulunan Suriyelilere Uygulanan Geçici Koruma Statüsü...
24
Türk hukukunda, Geçici Koruma Yönetmeliği’nde geçici koruma-
nın tanımı yapılmıştır. Buna göre, geçici koruma, ülkesinden ayrılma-
ya zorlanmış, ayrıldığı ülkeye geri dönemeyen, acil ve geçici koruma
bulmak amacıyla kitlesel olarak veya bu kitlesel akın döneminde bi-
reysel olarak sınırlarımıza gelen veya sınırlarımızı geçen ve ulusla-
rarası koruma talebi bireysel olarak değerlendirilmeye alınamayan
yabancılara sağlanan koruma olarak tanımlanmıştır (m.3/1-f). Bu ta-
nım YUKK m.91’de yapılan tanımla aynıdır sadece m.3/1-f’de, geçici
koruma tanımına, “uluslararası koruma talebi bireysel olarak değer-
lendirmeye alınamayan yabancılar” ifadesi eklenmiştir.
62
Bu tanımda
ülkemize gelen yabancıların, kitlesel olsun bireysel olarak olsun sınır-
larımıza gelmesi ülkesinden ayrılmaya zorlanmış olması, ayrıldığı ül-
keye geri dönememesi, acil ve geçici koruma bulmak amacıyla gerçek-
leşmesi şartıyla kabul edilmiştir.
Madde 3/1-j’de ise ilk kez kitlesel akın tanımının yapıldığı görül-
mektedir. Buna göre kitlesel akın, aynı ülkeden veya coğrafî bölgeden
kısa bir süre içerisinde ve yüksek sayılarda gerçekleşen ve söz konu-
su sayılar nedeniyle bireysel olarak uluslararası koruma statüsü be-
lirleme işlemelerinin usûlen uygulanabilir olmadığı durumlardır. Bu
tanım, 2001 tarihli Avrupa Konseyi Yönergesi’nden farklıdır
63
ve dar
kapsamlıdır.
64
Avrupa Konseyi Yönergesi’nde, kitlesel sığınma, belirli
bir ülke ya da coğrafî bölgeden kendiliğinden ya da yardım sonucu
(örneğin tahliye programı aracılığı ile) çok sayıda yerinden edilmiş ki-
şinin topluluğa ulaşması olarak tanımlanmıştır.
II. GEÇİCİ KORUMANIN AMACI
Avrupa Birliği hukukunda, Yönerge ile geçici koruma statüsünün
sağlanması için gerekli asgarî standartların belirlenmesi ve yerinden
edilmiş kişileri kabul eden Üye Devletler’in gösterecekleri çabaları
dengelemek amaçlanmıştır (m.1). Geçici koruma statüsü, bireyler ta-
62
Sema Çörtoğlu-Koca /F.Candan, Kavşat, “Geçici Koruma Yönetmeliği Uyarınca
Geçici Koruma Kararının Kapsamı, Alınması ve Sona Ermesi”,
Başkent Üniversitesi
Hukuk Fakültesi Dergisi
, Sayı 1, Ocak 2015, s.335.
63
Ekşi, Geçici Koruma Yönetmeliği, s. 85.
64
Doktrinde diğer görüşe göre, Geçici Koruma Yönetmeliği’nde yer alan kitlesel
akın kavramı, Yönerge’de yer alan tanımla uyum içindedir. Kaya/Yılmaz Eren, s.
49.