

TBB Dergisi 2016 (124)
Doğa ELÇİN
19
hakkı konusunda yükümlülük getiren bir uluslararası teamül kuralı
ya da hukuk genel ilkesi bulunmamaktadır.
42
Bireysel sığınmaya ilişkin temel milletlerarası hukuk kaynağı, 1951
tarihli Mültecilerin Hukukî Durumuna Dair Cenevre Sözleşmesi’dir.
43
Kitlesel sığınma ise, BMMYK Yürütme Komitesi (ExCom) kararları ya
da genel milletlerarası hukuk ile tanımlanmaktadır. İnsan Hakları Ev-
42
Sopf, s.132-133; Nasıh Sarp Ergüven/ Beyza Özturhanlı, “Uluslararası Mülteci
Hukuku ve Türkiye”, AÜHFD, 62(4) 2013, s. 1019; Alice Edwards, “Temporary
Protection, Derogation and the 1951 Refugee Convention”, Melbourne Journal of
International Law, Vol.13, 2012, s.12.
43
1936 yılında Devletler Hukuku Enstitüsü tarafından yapılan tanıma göre mülte-
ci (refugee, refugie), “vatandaşı olduğu devlet ülkesinde meydana gelen siyasî
olaylar sonucunda, ülkesini iradesiyle veya zorla terk etmiş ve başka bir devletin
vatandaşlığına da geçememiş ve herhangi bir devletin diplomatik korumasından
yararlanamayan kişidir”. Devletler Hukuku Enstitüsü’nün 1936 yılında yapmış
olduğu tanım için bkz.
http://www.idi-iil.org/idiF/resolutionsF/1936_brux_01_fr.pdf (24.10.2015). Tanımın Türkçe çevirileri için bkz. Aysel Çelikel/Günseli
Öztekin Gelgel, Yabancılar Hukuku, B.21, İstanbul 2015, s.20; Aybay/Darda-
ğan Kibar, s.27. 28 Temmuz 1951 yılında Cenevre’de kabul edilen Mültecilerin
Hukukî Durumuna Dair 1951 Cenevre Sözleşmesi’ne Türkiye, 29 Ağustos 1961
tarih ve 359 sayılı onay Kanunu ile katılmıştır (Bundan sonra 1951 tarihli Cenevre
Sözleşmesi olarak anılacaktır). Onay Kanunu ve Sözleşmenin Türkçe metni için
bkz. RG, 05.09.1961, 10989. Sözleşmenin İngilizce metni için bkz. http://www.
unhchr.ch/html/menu3/b/o_c_ref.htm(23.11.2014). Çeşitli mülteci tanımları
için bkz. Yılmaz Altuğ, Devletler Hususî Hukuku Bakımından Mülteciler, İstan-
bul 1967, s.8-18. 1951 tarihli Cenevre Sözleşmesi’nin 42. maddesine göre, taraf
devletler, imza, onay veya katılma sırasında 1,3,4, 16(1), 33, 36-46. maddeler hariç
olmak üzere diğer maddelere çekince koyabilirler. Türkiye 1951 tarihli Cenevre
Sözleşme ile ilgili olarak üç beyanda bulunmuştur. Bunlardan birincisi, zaman
sınırlamasına ilişkin olarak, yalnızca 1 Ocak 1951’den önce Avrupa’da meydana
gelen olaylar nedeniyle mülteci statüsünün tanınmasıdır. İkincisi, 1951 tarihli Ce-
nevre Sözleşmesi’nin hiçbir hükmünün Türkiye’de Türk vatandaşlarına verilen
haklardan daha fazlasının mültecilere verileceği şeklinde yorumlanamamasıdır.
Türkiye’nin üçüncü beyanı ise coğrafî sınırlamaya ilişkindir. Buna göre Türkiye,
Avrupa ülkelerinden gelen kişilere mülteci statüsü tanıyacaktır. 1951 tarihli Ce-
nevre Sözleşmesi’ne Ek 1967 tarihli Protokol New York’ta imzalanmıştır ve Tür-
kiye 1967 tarihli Protokolü 1968 yılında onaylamıştır (RG, 5.8.1968, 12968). 1967
tarihli Ek New York Protokolü’nde, “1 Ocak 1951’den önce cereyan eden olaylar”
ifadesi 1951 tarihli Cenevre Sözleşmesi’nden çıkarılmıştır. Türkiye 1967 tarihli
Ek New York Protokolü’nü onaylarken zaman sınırlamasını kaldırmakla birlik-
te coğrafî sınırlamayı ve 1951 tarihli Cenevre Sözleşmesi’nin hiçbir hükmünün
Türkiye’de Türk vatandaşlarına verilen haklardan daha fazlasının mültecilere ve-
rileceği şeklinde yorumlanamamasına ilişkin beyanını saklı tutmuştur. 1951 tarih-
li Cenevre Sözleşmesi, sadece Kongo, Madagaskar, Monako ve Türkiye tarafından
coğrafî sınırlamayla uygulanmaktadır. Burada Avrupa ülkelerinden kastedilen,
Avrupa Konseyine üye ülkelerdir.