Previous Page  34 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 34 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

Doğa ELÇİN

33

lerin, üçüncü ülke ile savaş veya silâhlı çatışma hâlinde değil, bilakis

kendi halkıyla silâhlı çatışma hâlinde olduğuna dikkati çekmekte ve

Suriyeli askerlerin, tıpkı siviller gibi, koşulları gerçekleşmişse, geçici

korumadan yararlanacaklarını ifade etmektedir.

83

IV. GEÇİCİ KORUMA SAĞLANMASININ ŞARTLARI

Avrupa Birliği’nde geçici koruma statüsünün sağlanmasına yö-

nelik mekanizma ancak Topluluk kurumlarının kitlesel bir yerinden

edilme akınının varlığını takdir etmelerinden sonra başlatılabilecek-

tir (Yönerge m.5/1). Ancak BMMYK, acil durumlara bir tepki tedbiri

olarak tasarlanmış olan Yönerge’nin, tahmini kitlesel akın olasılığına

göre değil gerçek olaylarla sınırlı bir acil durum müdahalesi olarak

kalması gerektiği yönünde eleştirilerde bulunmaktadır.

84

YUKK m.91’e göre geçici korumanın sağlanması için üç temel şart

aranmaktadır.

85

1- Geçici korumadan yararlanacak yabancıların, kitle-

sel olarak ülkeden ayrılmaya zorlanmış olmaları 2- Ayrıldıkları ülkeye

geri dönememeleri 3- Acil ve geçici koruma ihtiyacı içinde olmaları

gerekir

86

.

Hem Yönerge hem de YUKK’da ayrıldıkları ülkeye geri döneme-

mek olmazsa olmaz bir koşul olarak karşımıza çıkmaktadır. YUKK

m.91’de, Yönergeyle paralel olarak kitlesel sığınmanın varlığının

a prio-

ri

tespit olmadığı, bunun takdirinin yetkili makama bırakıldığı görül-

mektedir.

Geçici koruma kararının alınmasında yetkili makam, Bakanlar

Kuruludur. Bakanlar Kurulu, İçişleri Bakanlığı’nın teklifi üzerine ge-

çici koruma kararı alabilir (m.9). Ancak unutmamak gerekir ki, Ba-

kanlar Kurulu, İçişleri Bakanlığı’nın teklifiyle bağlı değildir. Bakanlar

Kurulu geçici koruma kararında, geçici koruma kapsamına alınacak-

ları, geçici korumanın başlangıç tarihini ve gerekli görülmesi hâlinde

edilen veya ülkede ele geçirilen, mensubu bulunduğu silâhlı kuvvetlerin bir üçün-

cü ülke ile savaş veya silâhlı çatışma hâlinde bulunduğu asker kişiyi ifade eder

şeklinde düzenlenmişti.

83

Ekşi, Türkiye’de Bulunan Suriyeliler, s.17.

84

İltica ve Göç Mevzuatı, s. 146-148; Özkan, s. 231.

85

Ekşi, Yabancılar ve Uluslararası Koruma, s.52.

86

Nuray Ekşi, The New Turkish Law on Foreigners and International Protection An

Overall Assessment, Baden Baden 2014, (The New Turkish Law), s.92.