

TBB Dergisi 2016 (124)
Doğa ELÇİN
35
Yönergeye göre geçici koruma süresi, Yönergede belirtilen neden-
lerle sona erdirilmedikçe 1 yıldır. Bu süre 6 aylık sürelerle en az 1 yıl
daha uzatılabilir (m.4/1). Ancak geçici koruma nedenlerinin devam et-
mesi durumunda, Konsey, nitelikli çoğunluk ile bir Üye Devlet tarafın-
dan Konsey’e öneri sunulması için kendisine yöneltilen herhangi bir
talebi de inceleyerek, Komisyon tarafından sunulan bir öneri üzerine
geçici koruma süresini bir yıla kadar uzatma kararı alabilir (m.4/2). O
hâlde Yönergeye göre geçici korumanın süresi en fazla üç yıl olabilir.
92
.
YUKK m.91 ile sadece kitlesel olarak sınırlarımıza gelen veya sı-
nırlarımızı geçen yabancılara geçici koruma sağlanabileceği belirtil-
miştir. Geçici koruma statüsünün süresine dair bir düzenleme bulun-
mamaktadır.
Geçici koruma kararının içeriğinde bulunması gerekenler, Geçici
Koruma Yönetmeliği’nin 10. maddesinde sayılmıştır. Madde 10/1-b’ye
göre, Bakanlar Kurulu kararında geçici korumanın başlangıç tarihi-
nin belirlenmesi gerekmektedir fakat gerekli görülmesi hâlinde süresi
tespit edilebilir. Bu düzenlemeye göre ulusal hukukumuzdaki geçici
koruma statüsü kural olarak süreye tâbi değildir. Süre öngörülmesi
Bakanlar Kurulu’nun bu konuda bir gereklilik bulunduğunu takdir
etmesi durumunda söz konusu olabilir.
93
Geçici Koruma Yönetmeliği’nde süre öngörülmemiş olması, dokt-
rinde, geri gönderme yasağına ilişkin 6. maddeyle birlikte değerlendi-
rilmiş ve süresiz olarak düzenlenmiş olması isabetli bulunmuştur.
94
Geçici korumanın sona ermesi hâlinde bu korumadan yararlanan ki-
şilere bireysel başvuru olanağının getirildiği veya YUKK hükümlerine
göre Türkiye’de kalmalarına izin verildiği ayrıca koşullarını taşıdıkları
statünün toplu olarak verilmesinin mümkün olduğu vurgulanmıştır.
95
Kanaatimizce, geçici koruma statüsünün belirli bir süreyle sınırlı
tutulması, bu müessesenin niteliği gereği ortaya çıkmaktadır. Geçici
koruma sağlanan kişilerin bu koruma kapsamında esas alınan temel
hak ve özgürlükleri, diğer uluslararası koruma statülerine nazaran
daha sınırlıdır. Bu nedenle geçici koruma statüsü, kural olarak belirli
92
Kerber, s.200.
93
Çörtoğlu-Koca/Kavşat, s.344.
94
Ekşi, Geçici Koruma Yönetmeliği, s. 83.
95
Ekşi, Geçici Koruma Yönetmeliği, s. 83.