Previous Page  36 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 36 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

Doğa ELÇİN

35

Yönergeye göre geçici koruma süresi, Yönergede belirtilen neden-

lerle sona erdirilmedikçe 1 yıldır. Bu süre 6 aylık sürelerle en az 1 yıl

daha uzatılabilir (m.4/1). Ancak geçici koruma nedenlerinin devam et-

mesi durumunda, Konsey, nitelikli çoğunluk ile bir Üye Devlet tarafın-

dan Konsey’e öneri sunulması için kendisine yöneltilen herhangi bir

talebi de inceleyerek, Komisyon tarafından sunulan bir öneri üzerine

geçici koruma süresini bir yıla kadar uzatma kararı alabilir (m.4/2). O

hâlde Yönergeye göre geçici korumanın süresi en fazla üç yıl olabilir.

92

.

YUKK m.91 ile sadece kitlesel olarak sınırlarımıza gelen veya sı-

nırlarımızı geçen yabancılara geçici koruma sağlanabileceği belirtil-

miştir. Geçici koruma statüsünün süresine dair bir düzenleme bulun-

mamaktadır.

Geçici koruma kararının içeriğinde bulunması gerekenler, Geçici

Koruma Yönetmeliği’nin 10. maddesinde sayılmıştır. Madde 10/1-b’ye

göre, Bakanlar Kurulu kararında geçici korumanın başlangıç tarihi-

nin belirlenmesi gerekmektedir fakat gerekli görülmesi hâlinde süresi

tespit edilebilir. Bu düzenlemeye göre ulusal hukukumuzdaki geçici

koruma statüsü kural olarak süreye tâbi değildir. Süre öngörülmesi

Bakanlar Kurulu’nun bu konuda bir gereklilik bulunduğunu takdir

etmesi durumunda söz konusu olabilir.

93

Geçici Koruma Yönetmeliği’nde süre öngörülmemiş olması, dokt-

rinde, geri gönderme yasağına ilişkin 6. maddeyle birlikte değerlendi-

rilmiş ve süresiz olarak düzenlenmiş olması isabetli bulunmuştur.

94

Geçici korumanın sona ermesi hâlinde bu korumadan yararlanan ki-

şilere bireysel başvuru olanağının getirildiği veya YUKK hükümlerine

göre Türkiye’de kalmalarına izin verildiği ayrıca koşullarını taşıdıkları

statünün toplu olarak verilmesinin mümkün olduğu vurgulanmıştır.

95

Kanaatimizce, geçici koruma statüsünün belirli bir süreyle sınırlı

tutulması, bu müessesenin niteliği gereği ortaya çıkmaktadır. Geçici

koruma sağlanan kişilerin bu koruma kapsamında esas alınan temel

hak ve özgürlükleri, diğer uluslararası koruma statülerine nazaran

daha sınırlıdır. Bu nedenle geçici koruma statüsü, kural olarak belirli

92

Kerber, s.200.

93

Çörtoğlu-Koca/Kavşat, s.344.

94

Ekşi, Geçici Koruma Yönetmeliği, s. 83.

95

Ekşi, Geçici Koruma Yönetmeliği, s. 83.