Previous Page  40 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 40 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

Doğa ELÇİN

39

yabancılar hakkında idarî tedbirlerin alınabileceğini belirtmiştir.

105

Bu kapsamda kamu güvenliği ya da kamu düzeninin ihlâli nedeniyle

hakkında sınır dışı edilme kararı alınan Suriyelilerin geri gönderme

yasağı dikkate alınarak değerlendirilmeleri gerektiği ifade edilmiş-

tir.

106

Ulusal geçici koruma rejiminde geçici korunanların YUKK kap-

samında uluslararası koruma statülerinden herhangi birini doğrudan

elde etmiş sayılmayacakları vurgulanmıştır (Geçici Koruma Yönetme-

liği m.7/3).

Yönetmeliği’nin 16. maddesi ve Geçici 1. maddesine göre, geçici

korumanın uygulandığı süre içinde bu yabancıların varsa bireysel ola-

rak başka bir uluslararası koruma başvuruları işleme konulmayacaktır.

Geçici koruma süresinde bireysel uluslararası koruma başvurularının

işleme konulmamasının amacı ise geçici koruma tedbirlerinin ekin bi-

çimde uygulanabilmesi olarak ifade edilmiştir. Bu açıdan ülkemizdeki

geçici koruma statüsü, Avrupa Birliği’nde yer alan geçici koruma sta-

tüsünden farklıdır. Doktrinde, YUKK’da uluslararası koruma statüleri

arasında geçiş yapılmasına ilişkin hükümlere yer verilmediği, dolayı-

sıyla hakkında Bakanlar Kurulu kararıyla geçici koruma altına alınma

kararı alınan yabancıların, başka bir statüye geçiş yapmalarına dair

bir hükmün bulunmadığı belirtilmiştir.

107

Kanaatimizce, Yönetmelikte geçici korumanın süreye tâbi tutul-

masının bir zorunluluk olmadığı da dikkate alındığında, kitlesel akın

kapsamında ülkemize gelen yabancıların belirsiz bir süre boyunca ge-

çici koruma statüsü altına bulunmaları ve geçici barınma merkezlerin-

de kalmaları riski vardır.

Ayrıca, Yönetmeliği’nin 14. maddesine göre, geçici koruma kapsa-

mına alınmayacak yabancılardan, 8.maddenin ç bendinde yer alan, ül-

kesinde silâhlı çatışmaya katılmış olanların, silâhlı faaliyetlerine kalıcı

olarak son verdiklerinin anlaşılması hâlinde, bireysel olarak ulusla-

rarası koruma statüsü belirleme işlemlerine erişimlerinin sağlanacağı

düzenlenmiştir (m.14/3). O hâlde ulusal hukukumuzda, geçici koruma

105

Baran-Çelik, s. 89.

106

Ekşi, Geçici Koruma Yönetmeliği, s. 82.

107

Ekşi, Geçici Koruma Yönetmeliği, s. 84.