

TBB Dergisi 2016 (124)
Doğa ELÇİN
39
yabancılar hakkında idarî tedbirlerin alınabileceğini belirtmiştir.
105
Bu kapsamda kamu güvenliği ya da kamu düzeninin ihlâli nedeniyle
hakkında sınır dışı edilme kararı alınan Suriyelilerin geri gönderme
yasağı dikkate alınarak değerlendirilmeleri gerektiği ifade edilmiş-
tir.
106
Ulusal geçici koruma rejiminde geçici korunanların YUKK kap-
samında uluslararası koruma statülerinden herhangi birini doğrudan
elde etmiş sayılmayacakları vurgulanmıştır (Geçici Koruma Yönetme-
liği m.7/3).
Yönetmeliği’nin 16. maddesi ve Geçici 1. maddesine göre, geçici
korumanın uygulandığı süre içinde bu yabancıların varsa bireysel ola-
rak başka bir uluslararası koruma başvuruları işleme konulmayacaktır.
Geçici koruma süresinde bireysel uluslararası koruma başvurularının
işleme konulmamasının amacı ise geçici koruma tedbirlerinin ekin bi-
çimde uygulanabilmesi olarak ifade edilmiştir. Bu açıdan ülkemizdeki
geçici koruma statüsü, Avrupa Birliği’nde yer alan geçici koruma sta-
tüsünden farklıdır. Doktrinde, YUKK’da uluslararası koruma statüleri
arasında geçiş yapılmasına ilişkin hükümlere yer verilmediği, dolayı-
sıyla hakkında Bakanlar Kurulu kararıyla geçici koruma altına alınma
kararı alınan yabancıların, başka bir statüye geçiş yapmalarına dair
bir hükmün bulunmadığı belirtilmiştir.
107
Kanaatimizce, Yönetmelikte geçici korumanın süreye tâbi tutul-
masının bir zorunluluk olmadığı da dikkate alındığında, kitlesel akın
kapsamında ülkemize gelen yabancıların belirsiz bir süre boyunca ge-
çici koruma statüsü altına bulunmaları ve geçici barınma merkezlerin-
de kalmaları riski vardır.
Ayrıca, Yönetmeliği’nin 14. maddesine göre, geçici koruma kapsa-
mına alınmayacak yabancılardan, 8.maddenin ç bendinde yer alan, ül-
kesinde silâhlı çatışmaya katılmış olanların, silâhlı faaliyetlerine kalıcı
olarak son verdiklerinin anlaşılması hâlinde, bireysel olarak ulusla-
rarası koruma statüsü belirleme işlemlerine erişimlerinin sağlanacağı
düzenlenmiştir (m.14/3). O hâlde ulusal hukukumuzda, geçici koruma
105
Baran-Çelik, s. 89.
106
Ekşi, Geçici Koruma Yönetmeliği, s. 82.
107
Ekşi, Geçici Koruma Yönetmeliği, s. 84.