

TBB Dergisi 2016 (124)
Doğa ELÇİN
37
ilgili bir düzenleme bulunmamaktadır.
97
11. maddede ise geçici koru-
madan yararlanan kişinin başka bir Üye Devlet’in sınırları içinde kal-
ması ya da izin olmaksızın başka bir ülkeye girmesi durumunda Üye
Devlet’in kendi devletinin sınırları içinde geçici korumadan yararla-
nan kişiyi geri alacağı düzenlenmiştir. Bununla birlikte Üye Devletler,
ikili anlaşmalarla bu maddenin geçerli olmamasını kararlaştırabilirler.
Yönerge’de, geçici korumadan yararlanan kişilerin herhangi bir
zamanda sığınma için başvuruda bulunabilecekleri düzenlenmiştir
(m.17/1) ancak geçici koruma süresi sona ermeden önce işlem görme-
miş olan sığınma başvurusunun incelenmesi geçici koruma süresinin
sona ermesinden sonra tamamlanacaktır (m.17/2). Doktrinde bu dü-
zenleme bir ara çözüm olarak değerlendirilmiştir.
98
Sığınma başvuru-
sunu değerlendirmede hangi Üye Devlet’in sorumlu olduğu, uygula-
nan kriterler ve mekanizmalarla gerçekleştirilecektir. Ancak özellikle,
geçici korumadan yararlanan bir kişi tarafından talep edilen bir sığın-
ma başvurusunu değerlendirmekten sorumlu Üye Devlet, bu kişinin
kendi sınırlarına geçişini kabul etmiş olan Üye Devlet olacaktır (m.18).
Avrupa Birliği hukukunda genel prensip geçici korumadan yarar-
lanan kişilerin aynı zamanda uygun olduğu ölçüde diğer uluslararası
koruma statülerine başvurabilmeleri olmakla birlikte Üye Devletler
başvuruların değerlendirilmesi sürmekte iken sığınma arayan kişi sta-
tüsü ile aynı anda geçici korumadan yararlanılamayacağını öngörebi-
lirler (m.19).
99
Türk hukukunda, YUKK kapsamında uluslararası koruma çeşitle-
ri üç temel kategoriye ayrılmıştır (m.3/1-r). Bunlar mülteci (m.61), şartlı
mülteci (m.62) ve ikincil koruma statüleridir (m.63). Geçici koruma ise,
doğası gereği geçici bir nitelik taşımaktadır ve uluslararası koruma çe-
şitleri içinde zikredilmemiştir.
100
Doktrinde diğer görüşe göre, YUKK,
97
Çiçekli, s. 320.
98
Kerber, s.207.
99
Üye Devlet, geçici korumadan yararlanmaya hak kazanmış bir kişinin, sığınma
için yapılan başvurusu incelendikten sonra mülteci statüsü ya da başka bir koru-
manın verilmediği durumda, 28. maddeye halel getirmeksizin koruma süresinin
geri kalan kısmı için geçici korumadan yararlanmasına ya da yararlanmaya de-
vam etmesine izin verecektir (m.19/2).
100
Çelikel/Öztekin Gelgel, s.26; Neşe Baran-Çelik, “Türk Hukukunda Uluslararası
Koruma Başvurusunda Bulunan veya Uluslararası Korumadan Yararlanan Ya-
bancıların Hak ve Yükümlülükleri”,
İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
, C.6,