

Türkiye’de Bulunan Suriyelilere Uygulanan Geçici Koruma Statüsü...
38
uluslararası koruma statülerini üçe ayırmakla birlikte, geçici koruma
durumunu da bu kategoriler arasına eklemiştir dolayısıyla geçici ko-
ruma, uluslararası koruma statülerinden biridir.
101
Geçici Koruma Yönetmeliği’nin 4. maddesine göre, YUKK’un 5, 6
ve 7. maddelerinde yer alan şartların yabancının geçici koruma kap-
samına alınması talebini engelleyici şekilde yorumlanamayacağı be-
lirtilmiştir. Bu maddeler, yabancıların Türkiye’ye girişi, Türkiye’den
çıkışı, belge kontrolü ve Türkiye’ye girişlerine izin verilmeyecek ya-
bancılar ile ilgilidir.
102
Ayrıca, Geçici Koruma Yönetmeliği’nde geçici
koruma kapsamındaki yabancıların, yasadışı giriş ve bulunuşlarından
dolayı cezalandırılmamaları esası kabul edilmiştir (m.5). Fakat geçici
korumadan yararlanan kişilerden ülkemizden çıkış yapanlar veya ya-
pacak olanlar hakkında giriş yasağına ilişkin hususlar genel hüküm-
lere tâbidir (m.45).
Geri gönderme yasağı, Geçici Koruma Yönetmeliği’nin 6. mad-
desinde düzenlenmiştir ve 6. maddenin ilk fıkrası, YUKK’un geri
gönderme yasağına ilişkin 4. maddesini tekrar etmektedir.
103
YUKK
m.4’de geri gönderme yasağı, bir temel ilke olarak herkes için düzen-
lenmiştir.
104
Fakat Yönetmeliğin 6. maddesinin ikinci fıkrası Kanun’da
bulunmayan bir istisnaî hâl olarak, ülkemizden gönderilmesi gerek-
tiği hâlde, birinci fıkra kapsamında ülkemizden gönderilemeyecek
Özel Sayı, 2015, s.73.
101
Ekşi, Türkiye’de Bulunan Suriyeliler, s.4; Kaya/Yılmaz Eren, s. 25.
102
Benzer bir düzenleme, YUKK m. 65/4’te yer almaktadır. Buna göre, makul bir
süre içinde valiliklere kendiliğinden uluslararası koruma başvurusunda bulunan-
lar hakkında; yasa dışı girişlerinin veya kalışlarının geçerli nedenlerini açıklamak
kaydıyla, Türkiye’ye yasal giriş şartlarını ihlâl etmek veya Türkiye’de yasal şekil-
de bulunmamaktan dolayı cezaî işlem yapılmaz.
103
YUKK m.4: Bu Kanun kapsamındaki hiç kimse, işkenceye, insanlık dışı ya da onur
kırıcı ceza veya muameleye tâbi tutulacağı veya ırkı, dini, tâbiiyeti, belli bir top-
lumsal gruba mensubiyeti veya siyasî fikirleri dolayısıyla hayatının veya hürriye-
tinin tehdit altında bulunacağı bir yere gönderilemez. YUKK m.4’de düzenlenen
geri göndermeme ilkesinin uluslararası mülteci hukuku kapsamında karşılaştı-
rılması için bkz. Doğa Elçin, “The Principle of Non-Refoulement: A Comparative
Analysis between Turkish National Law and International Refugee Law” in Poli-
tics and Law in Turkish Migration, Eds. Ibrahim Sirkeci, Doğa Elçin, Güven Şeker,
London 2015, s. 39-50.
104
Ahmet Hamdi Topal, “Geçici Koruma Yönetmeliği ve Türkiye’deki Suriyelilerin
Hukuki Statüsü”,
İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
, 2(1), Bahar
2015, s.13.