Previous Page  39 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 39 / 561 Next Page
Page Background

Türkiye’de Bulunan Suriyelilere Uygulanan Geçici Koruma Statüsü...

38

uluslararası koruma statülerini üçe ayırmakla birlikte, geçici koruma

durumunu da bu kategoriler arasına eklemiştir dolayısıyla geçici ko-

ruma, uluslararası koruma statülerinden biridir.

101

Geçici Koruma Yönetmeliği’nin 4. maddesine göre, YUKK’un 5, 6

ve 7. maddelerinde yer alan şartların yabancının geçici koruma kap-

samına alınması talebini engelleyici şekilde yorumlanamayacağı be-

lirtilmiştir. Bu maddeler, yabancıların Türkiye’ye girişi, Türkiye’den

çıkışı, belge kontrolü ve Türkiye’ye girişlerine izin verilmeyecek ya-

bancılar ile ilgilidir.

102

Ayrıca, Geçici Koruma Yönetmeliği’nde geçici

koruma kapsamındaki yabancıların, yasadışı giriş ve bulunuşlarından

dolayı cezalandırılmamaları esası kabul edilmiştir (m.5). Fakat geçici

korumadan yararlanan kişilerden ülkemizden çıkış yapanlar veya ya-

pacak olanlar hakkında giriş yasağına ilişkin hususlar genel hüküm-

lere tâbidir (m.45).

Geri gönderme yasağı, Geçici Koruma Yönetmeliği’nin 6. mad-

desinde düzenlenmiştir ve 6. maddenin ilk fıkrası, YUKK’un geri

gönderme yasağına ilişkin 4. maddesini tekrar etmektedir.

103

YUKK

m.4’de geri gönderme yasağı, bir temel ilke olarak herkes için düzen-

lenmiştir.

104

Fakat Yönetmeliğin 6. maddesinin ikinci fıkrası Kanun’da

bulunmayan bir istisnaî hâl olarak, ülkemizden gönderilmesi gerek-

tiği hâlde, birinci fıkra kapsamında ülkemizden gönderilemeyecek

Özel Sayı, 2015, s.73.

101

Ekşi, Türkiye’de Bulunan Suriyeliler, s.4; Kaya/Yılmaz Eren, s. 25.

102

Benzer bir düzenleme, YUKK m. 65/4’te yer almaktadır. Buna göre, makul bir

süre içinde valiliklere kendiliğinden uluslararası koruma başvurusunda bulunan-

lar hakkında; yasa dışı girişlerinin veya kalışlarının geçerli nedenlerini açıklamak

kaydıyla, Türkiye’ye yasal giriş şartlarını ihlâl etmek veya Türkiye’de yasal şekil-

de bulunmamaktan dolayı cezaî işlem yapılmaz.

103

YUKK m.4: Bu Kanun kapsamındaki hiç kimse, işkenceye, insanlık dışı ya da onur

kırıcı ceza veya muameleye tâbi tutulacağı veya ırkı, dini, tâbiiyeti, belli bir top-

lumsal gruba mensubiyeti veya siyasî fikirleri dolayısıyla hayatının veya hürriye-

tinin tehdit altında bulunacağı bir yere gönderilemez. YUKK m.4’de düzenlenen

geri göndermeme ilkesinin uluslararası mülteci hukuku kapsamında karşılaştı-

rılması için bkz. Doğa Elçin, “The Principle of Non-Refoulement: A Comparative

Analysis between Turkish National Law and International Refugee Law” in Poli-

tics and Law in Turkish Migration, Eds. Ibrahim Sirkeci, Doğa Elçin, Güven Şeker,

London 2015, s. 39-50.

104

Ahmet Hamdi Topal, “Geçici Koruma Yönetmeliği ve Türkiye’deki Suriyelilerin

Hukuki Statüsü”,

İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi

, 2(1), Bahar

2015, s.13.