

TBB Dergisi 2016 (124)
Özden SAV
551
ülkemizle vardıkları işçi alımı anlaşmaları, Avrupa’ya işçi vatandaşla-
rımızın göçünün önünü açtığı, günümüzde Almanya’da üçüncü kuşak
Türk vatandaşlarının o devletlerin yasama erklerine (meclis) seçilmiş
parlamenter olabildikleri unutulmamalıdır.
Benzer biçimde günümüzde de birçok Avrupa Birliği (AB) üyesi
olmayan ülke vatandaşı, dil öğrenmek, mevsimlik işçi olarak çalışmak
üzere (İtalya, Fransa, İspanya, Birleşik Krallık gibi) Avrupa ülkelerine,
bir kısım varsıl Kuzeyli ülke vatandaşlarının ise emekliliklerini sıcak
güney ülkelerinde geçirmek için (örneğin Birleşik Krallık vatandaş-
larının İspanya, Portekiz ya da ülkemizde emeklilik geçirmek üzere)
buralara gittikleri görülmektedir.
Yurdumuz tüzel düzenlemelerine yakın tarihte giren bir başlık da,
özellikle 2008’de Suriye’de başlayan iç savaştan kaçan, ya da Afrika’da
yaşanan kuraklık ve terör gibi doğal ya da insan yapısı sorunlardan
kurtulmak üzere ülkemize gelen, ya ülkemizde ya üçüncü bir dev-
letten sığınmacı statüsü kazanabilmeyi uman yabancılar için bir yasa
çıkarılmıştır. Anılan bu yabancılar ülkemizde ya sürekli ikamet ede-
bilmek için, yani göçmen olarak gelenlere, vatansızlar kimselere ve
sığınmacılara ilişkindir. 2013 yılınki bu yasa 04/04/2013 günlü,
6458
sayılı “Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu”dur. İlk bakışta
sözkonusu Yasa’yla özellikle Suriye’den gelenlere sığınmacı statüsü-
nün kazandırılması bakımından bir kolaylık getirileceği izlenimine
kapılmak olanağı varsa da, bu ilk izlenim yanıltıcı görünmektedir.
Anılan yasanın hedef kitlesi “sığınmacılar” (mülteciler), konusu
“sığınma” (iltica) değil, ülkemize “göçmen” olarak gelebilecek yaban-
cılardır. Bir başka deyişle, yeni yasamızın konusu “göç”tür. Dolayısıy-
la, anılan Yasa özellikle ülkemize göç edecek yabancıların sahip olma-
sı gereken vizeler, göç konusunda karar alabilecek yetkili organın kim
olduğu, yetki ve görevleriyle ilgili ayrıntılı hükümler içermektedir (m.
14-20, 103 vd.).
Bundan başka yasa, Uluslararası Mülteci Hukuku’nun sığınılan
devlet bakımından temel kuralı olan “geri gönderme yasağı” (
non re-
foulement
) gibi temel kuralları içermektedir (m.4). Ve son olarak, ta-
rafı olmadığımız BM bünyesinde hazırlanıp, imzaya açılmış olan ve
halen yürürlükte bulunan “Vatansız Kişiler”e (
Haymatlos
) ilişkin özel
bir hüküm içermektedir (m.50).