Previous Page  76 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 76 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

Doğa ELÇİN

75

Geçici Koruma Yönergesi, Avrupa Birliği’ne Üye Devletler’in toprak-

larına ulaşan kitlesel akında yaşanan eşgüdüm eksikliği ve yeknesak

olmayan uygulamalar nedeniyle bu kişilere farklı düzeylerde koruma

sağlanması gibi sorunları çözmek amacıyla hazırlanmıştır.

Ülkemizde, Cumhuriyetin kuruluşundan bu yana çeşitli tarihlerde

ve çeşitli bölgelerden kitlesel sığınma olayları yaşanmıştır. Bunlar ara-

sında en belirginleri, 1950-1951 ile 1989 yıllarında Bulgaristan’dan, 1988

ve 1991 yıllarında Irak’tan, 1992 yılından sonra ise Eski Yugoslavya’dan

ve Kosova krizi sırasında yaşanmış olan Türkiye’ye yönelik akınlardır.

Diğer yandan, 1990’lı yılların başında, Körfez Savaşı sırasında Kuzey

Irak’tan Türkiye’ye yönelik kitlesel akınlar yaşanmıştır. Günümüzde,

2011 yılından bu yana Suriye’den ülkemize doğru toplu bir nüfus ha-

reketi artarak devam etmektedir.

Türk ulusal mevzuatında ise geçici koruma statüsü kanun düze-

yinde ilk kez YUKK’un 91. maddesinde düzenlenmiştir. 2014/6883 Ka-

rar Sayılı Geçici Koruma Yönetmeliği, İçişleri Bakanlığı’nın 13/8/2014

tarihli ve 8027 sayılı yazısı üzerine, 4/4/2013 tarihli ve 6458 sayılı

YUKK’un 91. maddesine göre, Bakanlar Kurulu’nca 13/10/2014 tarihin-

de kararlaştırılmıştır. Günümüze dek yönetmelikler ya da yönergelerle

düzenlenen geçici koruma statüsünün kanunda düzenlenmiş olması

büyük bir eksikliği gidermiş ve kitlesel akınlarda yeknesak bir uygu-

lama ortaya konulması için önemli bir adımdır. Kitlesel akın dönemle-

rinde, sınırlarımıza sadece kitlesel olarak gelen yabancıları değil aynı

zamanda bireysel olarak sınırlarımıza ulaşan veya sınırlarımızı geçen

yabancıları da içererek geçici korumanın kapsamı geniş tutulmuştur.

Dahası ülkesinden ayrılmaya zorlanmış kişiler, Konsey Yönergesi’nde

olduğu gibi silâhlı anlaşmazlık bölgelerinden ya da yaygın şiddetten

kaçan kişilerle sınırlanmamıştır.

Geçici koruma sağlanan kişilere sağlanacak hizmetler, kapsamlı

bir şekilde düzenlenmiştir. Özellikle özel ihtiyaç sahipleri kategorisi

geniş tutulmuştur. Bununla birlikte, 11 Bölümden oluşan Geçici Koru-

ma Yönetmeliği, 2001/55 sayılı Avrupa Konseyi Geçici Koruma Yöner-

gesiyle karşılaştırıldığında temel farklılıklar içermektedir.

Bu farklılıklardan birincisi, geçici koruma statüsünde aranan,

bireysel uluslararası koruma statüsü belirleme işlemlerinin değerlen-

dirilmeye alınamaması koşulundadır. Her ne kadar Geçici Koruma