Previous Page  71 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 71 / 561 Next Page
Page Background

Türkiye’de Bulunan Suriyelilere Uygulanan Geçici Koruma Statüsü...

70

letin kararı doğrultusunda gerçekleştiği ifade edilmektedir

198

. İkincisi

geri dönüşün gerçek bir ülkeye geri dönüş niteliği taşımadığı daha çok

etnik amaçlı bir yeniden yerleştirme olduğu vurgulanmaktadır.

199

Bununla birlikte Üye Devletler, zorunlu geri dönüşlerin insanlık

onuruna saygı içinde yürütülmesini sağlamak için gerekli önlemleri

alacaklardır.

200

Ayrıca zorunlu geri dönüş durumunda, Üye Devlet-

ler, özel durumlarda geri dönüşü imkânsız kılan ya da mantıklı ol-

maktan çıkaran zorunlu insancıl nedenleri göz önünde bulundura-

caklardır (m.22). Doktrinde, bu düzenlemenin, 1951 tarihli Cenevre

Sözleşmesi’nin 33. Maddesinde yer alan korumadan daha geniş ve

kapsamlı olduğu vurgulanmıştır.

201

.

Menşei ülkede hâkim koşullar temelinde, geçici korumadan ya-

rarlanmış olan ve kendi istekleri doğrultusunda geri dönme hakkını

kullanmış olan kişilerin, ev sahibi Üye Devlet’e geri dönüş isteklerini

Üye Devletler’in olumlu yönden dikkate alacakları ayrıca vurgulan-

mıştır (m.21/2) ancak bunun için geçici koruma süresinin dolmamış

olması gerekmektedir.

Türk hukukunda, geçici koruma statüsü verilmesine yol açan şart-

ların ortadan kalkması hâlinde geçici koruma statüsü sona erecektir.

202

Geçici koruma uygulamasının sona ermesinde de yetkili makam, Ba-

kanlar Kurulu’dur (m.11). Bakanlar Kurulu sonlandırma kararıyla

birlikte, geçici korumayı tamamen durdurarak geçici korunanların

ülkesine dönmesine, geçici korunanlara koşullarını taşıdıkları statü-

nün toplu olarak verilmesine ya da uluslararası koruma başvurusun-

da bulunanların başvurularının bireysel olarak değerlendirilmesine

veya geçici korunanların YUKK kapsamında belirlenecek koşullarda

Türkiye’de kalmalarına izin verebilir (m.11/2).

Geçici korumanın Bakanlar Kurulu kararı bulunmaksızın bireysel

olarak sona ermesi de mümkündür. 12. maddeye göre, geçici koruna-

nın kendi isteğiyle Türkiye’den ayrılması, üçüncü bir ülkenin koruma-

sından faydalanması, üçüncü bir ülkeye insanî nedenler veya yeniden

198

Kerber, s.208; Sopf, s.113.

199

Sopf, s.113.

200

Kerber, s.200.

201

Kerber, s.209.

202

Ekşi, Türkiye’de Bulunan Suriyeliler, s. 14.