

Türkiye’de Bulunan Suriyelilere Uygulanan Geçici Koruma Statüsü...
72
3- Bu yabancılardan bireysel olarak uluslararası koruma talep eden-
lerin başvuruları bireysel olarak değerlendirilmeye alınabilir
(m.14/2).
4- Bu yabancıların ayrıca YUKK’un öngördüğü diğer yollardan
Türkiye’de kalışlarına izin verilebilir (m.14/2).
Doktrinde
katıldığımız
görüşe
göre,
Geçici
Koruma
Yönetmeliği’nde entegrasyona ilişkin düzenlemeler bulunmaması bir
eksiklik teşkil etmemektedir. Geçici korumanın sona ermesi durumda
temel kural geçici koruma sağlanmış olan kişilerin ülkelerine dönme-
leridir.
205
Yine de 14. madde kapsamındaki imkânlardan yararlanan
kişilerin YUKK’da düzenlenmiş olan entegrasyona ilişkin hükümler-
den de yararlanacağı belirtilmiştir.
206
Geçici Koruma Yönetmeliği’nin 15. maddesi uyarınca, Bakanlar
Kurulu, millî güvenliği, kamu düzenini, kamu güvenliğini veya kamu
sağlığını tehdit edecek şartların oluşması durumunda, uygulanmak-
ta olan geçici koruma tedbirlerinin sınırlandırılmasına ya da süreli
veya süresiz durdurulmasına karar verebilir. Bakanlar Kurulu’nun
geçici koruma tedbirlerinin sınırlandırılmasına ya da süreli veya sü-
resiz durdurulmasına karar vermesi hâlinde, bu kararda geçici koru-
ma sağlananların söz konusu karardan sonraki süreçte tâbi olacakları
hükümler ile bu kararın yürürlüğe gireceği tarihten sonra ülkemize
kitlesel veya bireysel olarak geçici koruma talebiyle gelmek isteyenlere
uygulanacak diğer tedbirler de belirlenir (m.15/2). 15. madde doktrin-
de, güvenlik yanlısı bir tutumun göstergesi olarak yorumlanmıştır.
207
Doktrinde diğer görüşe göre, günümüzde, 15. madde özellikle uygu-
lanmalı, geçici korumadan yararlanan Suriyelilerin sayısına kota ge-
tirilmeli ve Türkiye’de kalış hakkı süreleri kısaltılmalıdır.
208
Bu görüş,
15. maddenin uygulanmasını, insancıl bir çözüm olarak değerlendir-
miştir.
209
15. madde kapsamında bir başka görüşe göre, geçici koruma ted-
birlerinin sınırlandırılması ya da durdurulması sonucunda yabancı-
205
Ekşi, Geçici Koruma Yönetmeliği, s. 84.
206
Ekşi, Geçici Koruma Yönetmeliği, s. 84-85; Baran-Çelik, s. 134.
207
Ekşi, Geçici Koruma Yönetmeliği, s. 88.
208
Uzun, s.118.
209
Uzun, s.118.