Previous Page  74 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 74 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

Doğa ELÇİN

73

ya uygulanacak işlem konusunda bir açıklık bulunmamaktadır.

210

Bu

görüşe göre geçici koruma kararının durdurulması halinde bu kişi-

ler YUKK uyarınca Türkiye’ye giriş yapabilmeli ve YUKK kapsamın-

da yer alan şartları yerine getirerek Türkiye’de ikamet edebilmelidir.

YUKK hükümlerine aykırı şekilde giriş yapmaları ya da ikamet etme-

leri durumunda YUKK m.54 çerçevesinde sınır dışı edilmelidir.

211

Kanaatimizce, geçici koruma tedbirlerinin sınırlandırılması ya da

durdurulmasına ilişkin düzenlemelerin Anayasanın 16. maddesinde

öngörülen şekilde kanunla düzenlenmesi zorunluluğu bulunmakta-

dır. Ayrıca Bakanlar Kurulu’nun geçici koruma tedbirlerinin sınırlan-

dırılmasına ya da süreli veya süresiz durdurulmasına dair kararının

henüz ülkemize gelmemiş kişileri de etkileme olasılığı bakımından

düzenleme dikkat çekicidir.

Geçici Koruma Yönetmeliği’nin Dokuzuncu Bölümü, gönüllü geri

dönüş ve üçüncü ülkeye çıkış ile ilgilidir (m.42, 44). Ancak unutma-

mak gerekir ki, gönüllü olarak ülkesine geri dönenler ya da üçüncü

bir ülkeye geçici ya da daimî olarak çıkış yapanlar yeniden Türkiye’ye

gelebilir ve geçici koruma kapsamına alınabilir (m.13). Doktrinde, Av-

rupa Birliği hukuku ve karşılaştırmalı hukuktan yararlanıldığında ge-

çici koruma sağlanan kişilerin ülkelerine geri dönememeleri şartının

arandığına vurgu yapılmış ve gönüllü olarak Suriye sınırlarına giriş

çıkış yapan Suriyelilerin, Türkiye›yi kendi istekleriyle terk ettikleri

anda geçici koruma statülerinin sona ermesi gerektiği belirtilmiştir.

212

Bu kişiler hakkında ülkeye giriş yasağına ilişkin hususların ge-

nel hükümlere tâbi olacağı belirtilmiştir (m.45). Giriş yasağı, YUKK’un

9. maddesinde düzenlenmiştir. Buna göre, Genel Müdürlük, gerekti-

ğinde ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının görüşlerini alarak, Türki-

ye dışında olup da kamu düzeni veya kamu güvenliği ya da kamu

sağlığı açısından Türkiye’ye girmesinde sakınca görülen yabancıların

ülkeye girişini yasaklayabilir. Türkiye’den sınır dışı edilen yabancıla-

rın Türkiye’ye girişi, Genel Müdürlük veya valilikler tarafından ya-

saklanır. Türkiye’ye giriş yasağının süresi en fazla beş yıldır. Ancak,

kamu düzeni veya kamu güvenliği açısından ciddi tehdit bulunması

210

Çörtoğlu-Koca/Kavşat, s.355.

211

Çörtoğlu-Koca/Kavşat, s.355.

212

Ekşi, Türkiye’de Bulunan Suriyeliler, s.21.