Previous Page  77 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 77 / 561 Next Page
Page Background

Türkiye’de Bulunan Suriyelilere Uygulanan Geçici Koruma Statüsü...

76

Yönetmeliği’nde geçici koruma, uluslararası koruma talebi bireysel

olarak değerlendirilmeye alınamayan yabancılara sağlanan koruma

olarak tanımlanmış olsa da Geçici Koruma Yönetmeliği’nin, ülkesinde

silâhlı çatışmaya katılmış ve silâhlı faaliyetlerine kalıcı olarak son ver-

dikleri anlaşılmış olan kişilerin, bireysel uluslararası koruma statüsü

belirleme işlemlerine erişimlerinin sağlanacağına dair 14. maddesinin

üçüncü fıkrasından anlaşılmaktadır ki ülkemizde geçici koruma sta-

tüsü, bireysel uluslararası koruma statüsü belirleme işlemlerine erişi-

lemediği bir süreç değildir.

Geçici Koruma Yönetmeliği’nin 4,5,6, 7/3 ve 16. maddeleri birlikte

değerlendirildiğinde, ülkemizde uygulanan geçici koruma statüsünü,

Avrupa Konseyi Yönergesi’nden ayıran ikinci fark, geçici koruma sağ-

lananlar bakımından, bireysel uluslararası koruma statüsü belirleme

işlemlerine başvuru sürecinin kural olarak kapatılmış olmasıdır.

Ülkemizdeki geçici koruma statüsü üçüncü olarak süresiz uygu-

lanması bakımından farklıdır. Geçici Koruma Yönetmeliği’nin 10/1-b

hükmüne göre, sadece gerekli görülmesi hâlinde geçici koruma için

süre tespit edilebilir. Geçici koruma statüsünün niteliği gereği belirli

süre için uygulanması gerekir. Bununla birlikte belirli bir süreye tâbi

tutulması, geçici koruma sağlanan kişilerin bu koruma kapsamında

esas alınan temel hak ve özgürlüklerinin süre yönünden sınırlanması

niteliğini değiştirmemektedir. Bu nedenle geçici koruma sağlanacak

süre, prensip olarak kanunda yer almalı ancak bu sürenin her bir kit-

lesel akının somut şartları karşısında Bakanlar Kurulu tarafından uza-

tılabilmesine imkân tanınmalıdır.

Dördüncüsü, Geçici Koruma Yönetmeliği’ne özgü ve Avrupa Kon-

seyi Yönergesi’nde bulunmayan bir diğer düzenleme, millî güvenlik,

kamu düzeni, kamu güvenliği veya kamu sağlığını tehdit edecek şart-

ların oluşması durumunda, Bakanlar Kurulu kararı ile geçici koruma

tedbirlerinin, sınırlandırılması ya da süreli veya süresiz durdurulma-

sına karar verebilmesine ilişkin 15. maddesidir. Geçici koruma tedbir-

lerinin sınırlandırılması ya da durdurulmasına ilişkin düzenlemelerin

Anayasanın 16. maddesinde öngörülen şekilde kanunla düzenlenmesi

gerektiği kanaatindeyiz.

Son olarak geçici koruma statüsü, bu statüden yararlanan bütün

yabancılar bakımından aynı hak ve yükümlülükleri sağlamamakta-