

Türkiye’de Bulunan Suriyelilere Uygulanan Geçici Koruma Statüsü...
74
hâlinde bu süre Genel Müdürlükçe en fazla on yıl daha artırılabilir.
Vize veya ikamet izni süresi sona eren ve bu durumları yetkili ma-
kamlarca tespit edilmeden önce Türkiye dışına çıkmak için valiliklere
başvuruda bulunup hakkında sınır dışı etme kararı alınan yabancıla-
rın Türkiye’ye giriş yasağı süresi bir yılı geçemez.
YUKK m.56 uyarınca Türkiye’yi terke davet edilenlerden, süresi
içinde ülkeyi terk edenler hakkında giriş yasağı kararı alınmayabilir.
Genel Müdürlük, giriş yasağını kaldırabilir veya giriş yasağı saklı kal-
mak kaydıyla yabancının belirli bir süre için Türkiye’ye girişine izin
verebilir. Kamu düzeni veya kamu güvenliği sebebiyle bazı yabancı-
ların ülkeye kabulü Genel Müdürlükçe ön izin şartına bağlanabilir.
Ayrıca vize verilmeyecek yabancılar arasında Türkiye’ye girişi yasaklı
olanlar sayılmıştır (m.15/1-b).
213
Ancak unutmamak gerekir ki, geçici koruma kapsamındaki ya-
bancılardan, ülkemizden çıkış yapanlar, ülkeye girişi yasak kişilerden
olsa bile, yani kamu düzeni veya kamu güvenliği ya da kamu sağlığı
açısından Türkiye’ye girişi sakıncalı olsa bile Göç İdaresi Genel Mü-
dürlüğü (YUKK m.9/6) veya Bakanın onayıyla bu kişilerin Türkiye’ye
kabul edilmeleri mümkündür (YUKK m.15/2).
214
SONUÇ
Kitlesel akın, savaş, silâhlı çatışmalar ya da yaygın insan hakları
ihlâlleri nedeniyle bir ülkeden ya da coğrafî bölgeden diğerine ani ve
öngörülemez şekilde çok sayıda kişinin sığınmaya çalıştığı durumlar
olarak kabul edilmektedir. Bireysel uluslararası koruma başvurusu
sürecinin işlemesinin güç ya da imkânsız olduğu bu durumda kabul
eden devletler, bu kişilere geçici koruma statüsü sağlamaktadır.
Eski Yugoslavya krizinin neden olduğu kitlesel sığınma hareket-
leri, 1990’lardaki Bosna ve 1999 Kosova çatışmaları geçici koruma mü-
essesesinin Avrupa Birliği düzeyinde ele alınması ihtiyacını ortaya çı-
karmıştır. 20 Temmuz 2001’de Avrupa Konseyi tarafından kabul edilen
213
Vize verilmeyecek yabancılar ve vize verilmeme nedenlerine ilişkin olarak bkz.
Barış Teksoy, “6458 Sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununa Göre Ya-
bancıların Vize Alma Zorunluluğu”, AÜHFD, 62/3, 2013, s.879-885.
214
Vize verilmeyecek yabancılara istisnaî olarak vize verilmesinde aranan şartlar ve
YUKK m.15/2 eleştirisi için bkz. Teksoy, s. 879-880.