

İnsansız Hava Araçlarının/Drone’ların Türk Sivil Havacılık Hukukuna Göre Statüsü, Unsurları ...
380
valimanlarının iniş/kalkış paternleri de dâhil olmak üzere İHA
uçuşu gerçekleştiren kişilerin kimlik ve adres bilgileri ile birlikte
tutanak altına alınması ve söz konusu tutanakların Genel Müdür-
lüğüne gönderilmesini arz etmiştir. Ayrıca bu tutanaklar ile TCK
m.179 bağlamında suç duyurusunda bulunulacağı ifade edilmiştir.
Burada ikili bir ayırım yapılması gerekmektedir. Mevzuat gereği
İHA olarak nitelendirilmeyen araçlar için TCK m.179 uyarınca suç
duyurusunda bulunulması kanımca isabetsizdir. Çünkü “hava
ulaşım aracı” niteliğinde olmayan İHA talimatı dışındaki araçlar
ile TCK m.179›un ihlal edilemeyeceği kanısındayım. Kamu idaresi,
insansız hava araçlara uçuş izni verme ve bu uçuşların yapılacağı
alanları belirleme yetkisine sahiptir. Buna karşın, yasaklayıcı bir
norm bulunmadan külli şekilde İHA kullanımını kısıtlayıcı ted-
birler almak ise hukuk devleti ilkesine aykırılık teşkil edecektir.
•
Yeni yürürlüğe giren İHA talimatı mülki idare amirine İHA0 ve
İHA1 sınıfı İHA›lar için uçuş izni vermeme yetkisi verilmiştir.
İsabetli bir düzenleme olmakla beraber mülki idare amirinin bu
sınıftaki İHA›ların uçuş denetim ve engellemesi işlemlerini nasıl
yapacağı ise soru işaretidir!
•
Son dönemde Sivil Havacılık hukuki düzenlemelerine ilişkin
Dünya genelindeki eğilim, insansız hava araçlarının genel hava
trafiğine intibakının sağlanması yönündedir. Yine teknolojik ha-
vacılık ile uğraşan kurum ve kuruluşlar (NASA gibi) alçak uçuş
gerçekleştiren mini-İHA›ların hava trafiğini, genel hava trafiğine
entegre etmeye çalışmaktadırlar.
112
İHA›ların sadece ayrılmış hava
sahalarına hapsedilemeyeceği, hukuki olarak sınırlandırmalar
olsa da kesinlikle bu sınırların aşılacağı daha şimdiden söylenebi-
lir. Bu nedenle hukuki düzenlemelerin, sınırlayıcı hükümlerinin
önleyici teknolojiyi destekleyen ve zorunlu tutan şekilde olması
gerekmektedir. Örneğin “algıla - hisset/kaçın” teknolojisi (
Detect
And Avoid System)
belirli kültede insansız hava araçları için ma-
112
Kimberly Williams, “NASA leads development of a new system to manage low-
altitude drones”, 12 Haziran 2015,
http://phys.org/news/2015-06-nasa-low-altitude-drones.html Er.Tar.08.12.2015; Yüksel Kenaroğlu, “ İnsansız Hava Aracı:
Ne Kadar Güvenilir?” Mühendis ve Makina, Cilt 54, Sa.636, 2013, s.69.