

İnsansız Hava Araçlarının/Drone’ların Türk Sivil Havacılık Hukukuna Göre Statüsü, Unsurları ...
378
(Eski İHA talimatı). Ayrılmış olmayan hava sahalarında insansız hava
aracı (
drone
) kullanımıyla ilgili olarak Türk Sivil Havacılığı’nın genel
kurallarına bakmak gerekmekteydi. İnsansız hava araçlarının ayrıl-
mış olmayan hava sahalarında uçurulması ile ilgili özgülenmiş her-
hangi bir talimat veya hukuki düzenleme bulunmaması bir eksiklik
oluşturmaktaydı. Bu nedenle İHA talimat taslağı hazırlanmış yürürlü-
ğe girmeden iki farklı versiyonda askıya çıkmıştı. İlk versiyon
İnsan-
sız Hava Aracı Sistemlerinin Tescil, Operasyon, Seyrüsefer, Bakım
Ve Uçuşa Elverişlilik Usul Ve Esaslarına İlişkin Talimat taslağı bazı
ihtiyaçlara cevap vermediği için büyük ölçüde değişikliğe uğramış,
güncellenen İnsansız
Hava Aracı Sistemleri Talimatı taslağı
ise bazı
değişikliklerle kabul edilmiş ve yayımlanarak yayımı tarihinde yürür-
lüğe girmiştir.
Yeni İHA talimatıyla Türk Hava Sahasında uçurulacak, havala-
nacak, kullanılacak veya işletilecek sivil İnsansız Hava Aracı (İHA)
sistemlerinin ithali, satışı, kayıt ve tescili, uçuşa elverişliliğin sağlan-
ması, sistemleri kullanacak (İHA pilotlarının) kişilerin sahip olması
gereken nitelikleri, lisanslamaları, hava trafik hizmetleri ve İHA ope-
rasyonlarına ilişkin usul ve esaslar belirlenmiş, talimat taslağı-2 (SHT-
İHA Rev.01) güncellenerek yayımlanmıştır. Talimatın güncellenmesi
ile birlikte; azami kalkış ağırlığı 0,5 kg’dan 25 kg’a kadar olan İHA sa-
hiplerine çevrimiçi kayıt ve belirli şartlarda uçuş kolaylığı getirilmiş;
uçuş yasağı getirilen alanlar belirlenmiş, özel uçuş izni gerektiren
haller tanımlanmış, İHA’lar ile ticari faaliyet yapmak isteyen kişiler
için gereklilik şartları belirlenmiş, İHA kontrolünü sağlamak adına
tedbir niteliğinde düzenlemeler getirilmiştir. Bunların dışında ayrıca
ticari İHA uçuşlarında İHA pilotlarının eğitimmüfredatı belirlenerek
talimata konmuştur. Ayrıca talimatın uygulanabilirliğini ve anlaşıla-
bilirliğini artırmak adına İHA başvuru akış şeması da talimat ekine
konmuştur.
Böylelikle; bu çalışmada elde ettiğimiz ilk ve en önemli sonuç; eski
İHA talimatının güncellenerek ve değiştirilerek, çoğu insansız hava
aracını kapsayıcı şekilde ve kayıt sistemi ile entegre olacak şekilde
modern teknikler içermek suretiyle yürürlüğe girmesinin çok yerinde
olduğudur.