Previous Page  380 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 380 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (125)

Halid ÖZKAN

379

Teorik açıdan bu çalışmada ulaştığımız veya ilgili yerlerde değin-

diğimiz sonuçları maddeler halinde ve özet şekilde sıralayacak olur-

sak;

Yeni İHA talimatı, çok özenli şekilde çoğu ihtimal düşünülerek

hazırlanmıştır ve bu yönüyle başarılıdır. Yalnız kazuistik meto-

dun benimsendiği talimat uygulanabilirliği zorlaştırdığı ve birçok

ekstra yükümlülük içerdiği için kaçak ve izinsiz şekilde uçuş ger-

çekleştirilmesine sevk edebilecek niteliktedir. Buna karşın kayıt ve

bildirim yükümlülüğünün kolaylaştırıcı şekilde çevrimiçi yapıla-

bilir olması modern çağın bir gereği olarak isabetli bir tercihtir.

Bununla birlikte İHA talimatının ufak rötuşlara da ihtiyacı bulun-

maktadır.

İster İHA talimatı gereği İHA sayılsın, ister bu kapsam dışındaki

İHA söz konusu olsun, ithali ve satışı itibariyle ülkeye girişi ya da

üretiminden itibaren cep telefonlarında olduğu gibi (bkz. IMEI)

insansız hava araçlarının da bir kayıt kodu (Register Identity

Number: RIN) olmalıdır.

111

Bu kod başvuru sırasında İHA sahibi

tarafından değil üretici tarafından konulmalı ve araç üzerine si-

linmez şekilde işlenmelidir.

Eski İHA Talimatı uyarınca yapılan İHA tanımı “...

model

uçaklar

hariç, içinde insan olmadan motor gücü ile uçuş yapabilen...» hava

araçları şeklinde olduğundan; İHA›ların motor gücüyle çalışma-

ması halinde İHA kapsamında değerlendirilemeyeceği eleştiril-

mekteydi. Böylece motorsuz insansız hava araçları için hukuki bir

boşluk oluşabilecekti. Bu isabetsiz tanım yeni İHA talimatında isa-

betli şekilde değiştirilmiştir.

Son zamanlarda artan kötü niyetli, hava trafiğini veya özel haya-

tın gizliliğini ihlal edici uçuşlar nedeniyle kamu idaresi (Sivil Ha-

vacılık Genel Müdürlüğü), Valiliklere gönderilen hukuki metin ile

“herhangi bir sınıflandırmaya tabi tutulmaksızın” izin alınmadan

yapılan can ve mal güvenliğini riske eden, müsaadesiz olarak ha-

111

Bıllıng Code 4910-13-P RIN 2120–AK82 Registration and Marking Requirements

for Small Unmanned Aircraft, s.7,

http://www.faa.gov/news/updates/me-

dia/20151213_IFR.pdf Er.Tar. 14.12.2015