

makaleler / articles
TÜRBANLI YARGIÇ OLUR MU?
Başar YALTI*
Yargıtay’da bir tetkik hakimi, başında türban olduğu halde görev
yaptığı için Yargıtay Başkanlığı, Hakimler ve Savcılar Yüksek Kuru-
lundan (HSYK) görüş istemiş, Kurul, yargıçların türban takmasında
sakınca bulunmadığı yönünde görüş bildirmiştir.
Bu yazıda, bir yargıcın türban ya da dinsel / siyasal bir simge ta-
şıyıp taşıyamayacağını tartışacağız.
Türkiye Cumhuriyeti; Anayasasının 2. Maddesine göre demokra-
tik,
laik
ve sosyal bir hukuk devletidir.
Anayasanın 14. Maddesinde; Anayasada yer alan hak ve hürri-
yetlerden hiçbirinin, … insan haklarına dayanan demokratik ve
lâik
Cumhuriyeti ortadan kaldırmayı amaçlayan faaliyetler biçiminde kul-
lanılamayacağı, temel bir ilke olarak yer almıştır.
Anayasanın 24. Maddesinde ise, kimsenin, Devletin sosyal, ekono-
mik, siyasî veya hukukî temel düzenini kısmen de olsa, din kuralları-
na dayandırma … amacıyla her ne suretle olursa olsun, dini veya din
duygularını yahut dince kutsal sayılan şeyleri istismar edemeyeceği
ve kötüye kullanamayacağı, açıkça belirtilmiştir.
Anayasanın her üç maddesinde yer alan laiklik ilkesi, Cumhu-
riyetin
üzerinde kurulu olduğu
temel niteliğini oluşturmaktadır.
Laiklik, devletin bütün inanç sistemlerine hukuken eşit davrana-
cağına ilişkin bir taahhüt ilkesidir. Laiklik bu yönüyle demokrasinin,
düşünce ve ifade özgürlüğünün ve vicdan özgürlüğünün güvencesi-
dir.
*
Avukat, Türkiye Barolar Birliği Başkan Yardımcısı