

TBB Dergisi 2016 (126)
Ufuk YEŞİL
21
adaletsiz olmamalı ve rasyonel olmayan sebepleri ihtiva etmemelidir.
Üçüncü olarak da, özgürlüğe yapılan müdahalede kullanılan araçlar
yasal amaca ulaşmak için ihtiyaç duyulandan fazla olmamalıdır.
40
Mahkeme, orantılılık ilkesi ile ilgili ilk sayılabilecek değerlendir-
melerinden birisini Handyside/İngiltere başvurusunda yapmıştır.
41
Bu kararında Mahkeme, orantılılık ilkesini,
“demokratik bir toplumda
gereklilik”
şartının bir sonucu olarak değerlendirmiştir.
42
Bu karardan
sonra Mahkemenin orantılılık ilkesi ile demokratik bir toplumda ge-
reklilik kriteri arasındaki ilişkiye yönelik değerlendirmesi değişmemiş
ve bu yaklaşım Olsson/İsveç başvurusunda daha açık olarak şu şekil-
de ifade edilmiştir;
“Gereklilik kavramı müdahalenin zorlayan toplumsal bir
ihtiyaca tekabül ettiğini ve özellikle bu müdahalenin güdülen meşru amaç ile
oranlı olduğunu ifade eder.”
43
2. Devletlerin Takdir Yetkisi
AİHS’e taraf olan devletlerin farklı hukuk sistemleri ve uygulama-
ları bulunduğundan, Sözleşme’nin taraf devletlerin iç hukukundaki
uygulanış şekli de farklılık gösterir. Taraf devletlerin bazılarında Söz-
leşme Anayasanın üstünde bir konumda bulunurken, bazı ülkelerde
ulusal hukukun bir kaynağı olarak bile kabul görmemektedir. Dev-
letler arasında var olan bu farklılık, insan haklarının uluslararası bir
güvenceye kavuşturulması ile ülkelerin kendilerine ait anlayışa saygı
gösterilmesi gerekliliği arasında bir dengenin sağlanmasını zorunlu
kılmıştır.
44
Takdir yetkisi, devletlerin olayları değerlendirirken ve uluslararası
insan hakları belgelerinde düzenlenen hükümleri uygularken sözleş-
me kapsamındaki yükümlülükleriyle bağdaşır nitelikte ve kendileri
için en uygun olan insan hakları uygulamasını belirli bir dereceye ka-
40
Metin, s. 80.
41
AİHM Handyside/İngiltere kararı, Başvuru No: 5493/72,
http://hudoc.echr.coe.
int/eng#{“fulltext”:[“5493/72”],”documentcollectionid2”:[“GRANDCHAMBER
”,”CHAMBER”],”itemid”: [“001-57499”]}, (Erişim) 23.3.2016; Doğru, s. 161 vd.
42
Metin, s.83.
43
AİHM Olsson/İsveç kararı, Başvuru No:10465/83,
http://hudoc.echr.coe.
int/sites/tur/Pages/search.aspx#{“fulltext”:[“10465/83”],”documentcollecti
onid2 “: [“ GRANDCHAMBER”, “CHAMBER”,”DECCOMMISSION”], “ite-
mid”:[“001-57548”]}, (Erişim) 22.3.2016; Gözübüyük ve Gölcüklü, s. 373.
44
Doğru ve Nalbant, s. 140 vd.; Greer, s. 15.