

TBB Dergisi 2016 (126)
Ufuk YEŞİL
19
Mahkeme ve Komisyon, din ve inanç özgürlüğüne getirilen sınır-
lamanın yasa ile düzenlenmiş olup olmadığını değerlendirdikten son-
ra söz konusu sınırlamanın sayılan meşru amaçlardan birisine ulaş-
mak için demokratik bir toplumda gerekliliğini inceler.
30
Bu sebeple,
din ve inanç özgürlüğüne getirilen sınırlamanın Sözleşme’ye aykırılı-
ğına karar verilmesinde sınırlama ile ulaşılmak istenen amacın doğru
tespit edilmesi gerekir. Getirilen sınırlamanın haklılığına karar veril-
mesinde önemli bir yer tutan meşru amaçlar çok geniş ve kapsamı tam
belli olmayan kavramlarla ifade edilmiş olup, bu kavramların anlamı
Mahkeme ve Komisyon kararlarında netleşmektedir.
31
Mahkeme ve Komisyon meşru amaçları yorumlarken, bu kavram-
lara olağan anlamlarından farklı bir anlam yüklememeli ve madde
metninde öngörülmeyen bir amacın gerçekleştirilmesine izin verme-
melidir.
32
AİHS’in 18. maddesi de bu konuda bir hüküm içermektedir.
18. maddeye göre;
“Bu Sözleşme’nin hükümleri gereğince sözü edilen hak ve
özgürlüklere getirilen sınırlamalar ancak öngörülen amaç için uygulanabilir”.
Sözleşmede yer alan meşru sınırlama nedenleri kapsamları çok
açık olmamakla birlikte, kamu yararına ve özel yarara yönelik sınır-
lama nedenleri olarak ikiye ayrılabilirler. Kamu güvenliği, kamu dü-
zeni, genel sağlık veya genel ahlak kamu yararına yönelik sınırlama
nedeni olarak değerlendirilirken,
“başkalarının hak ve özgürlükleri, yargı
gücünün otorite ve tarafsızlığının sağlanması, şöhretlerinin korunması, gizli
bilgilerinin açığa vurulmasının önlenmesi”
özel yarara yönelik sınırlandır-
ma nedeni olarak değerlendirilebilir.
33
D. SINIRLAMANIN DEMOKRATİK BİR TOPLUMDA
GEREKLİ OLMASI
Özgürlüklerin sınırlandırılmasının çerçevesini belirleyen en
önemli kriterlerden birisi de
“demokratik toplumda gereklilik”
ilkesidir.
34
s. 138-139.
30
Gölcüklü ve Gözübüyük, s. 298; Doğru ve Nalbant, s. 139.
31
Kaboğlu, Özgürlükler. s. 56.
32
Gemalmaz, Teori ,s. 758.
33
Durmuş Tezcan ve Mustafa, Ruhan Erdem ve Oğuz Sancakdar, Avrupa İnsan
Hakları Sözleşmesi Işığında Türkiye’nin İnsan Hakları Sorunu, Seçkin Yayınevi,
2. Baskı, Ankara 2004, s. 91; Gözübüyük ve Gölcüklü, s. 373-374.
34
İbrahim, Ö. Kaboğlu, Kolektif Özgürlükler, DÜHF Yayınları, No.8, Diyarbakır
1989. s. 271, (“Kollektif”).