

Fransa’da Din ve Vicdan Hürriyeti Bağlamında Dini Sembollerin Kullanımı
24
Laiklik sadece burada belirtilen kavramlardan ibaret değildir. Öğ-
retide de laikliğin değişik tanımları yapılmıştır.
ÖZBUDUN, laikliğin olumlu ve olumsuz olmak üzere iki yönü ol-
duğunu, olumsuz yönünden daha çok din ve devlet işlerinin birbirin-
den ayrılmasının, olumlu yönünden ise din ve vicdan özgürlüğünün
anlaşıldığını belirtmiştir.
51
ALİEFENDİOĞLU, laikliği; egemenliğin kaynağını ilahi iradeden
almaması, devletin dinler karşısında tarafsızlığı, din ve devlet işle-
rinin birbirinden ayrı olması, eşitlik, devletin ve toplumun hoşgörü
esası üzerine kurulması, din ve vicdan özgürlüğünün varlığı, çağdaş
yönetim ve çoğunluk iradesine saygı şeklinde tarif etmiştir.
52
ERDOĞAN’a göre ise laiklik, devletin tarafsız olması ilkesinin bir
sonucudur. Devletin tarafsızlığı ise ahlaki ve dini meselelerde ortak
bir görüşe varmanın imkânsızlığının siyasi otorite yoluyla çözüleme-
yeceği gerçeğine dayanır. Laiklik bireyleri değil devleti sınırlayan bir
ilkedir. Devlet belli bir din ya da ideolojiyi tercih etmez ve din-vicdan
özgürlüğünü, dinin serbestçe icrasını ve dine inanmamayı da güvence
altına alır.
53
B. LAİKLİĞİN FARKLI AÇILARDAN ANLAMLARI
1. FELSEFİ AÇIDAN ANLAMI
Felsefi açıdan laiklik, bilginin kaynağının tanrısal olmaktan çıka-
rılıp, tamamen beşeri ve rasyonel bir temele oturtulmasıyla ilgilidir.
Bu anlayış metafizik ve teolojik inanışları insanın ürettiği rasyonel bil-
giden ayırmakta, insanı anlama ve beşeri sorunları çözmede rasyonel
bilgiyi üstün tutmaktadır.
54
Diğer bir anlatımla felsefi açıdan laiklik,
inancın yerine aklın egemenliğinin ve araştırmacı anlayışın kabulü-
dür.
55
2011, s. 46, (“Laiklik”).
51
Ergun Özbudun, Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Yayınları, Ankara 2012, s. 56-58.
52
Yılmaz Aliefendioğlu, “Laiklik ve Laik Devlet”, Laiklik ve Demokrasi, (Der. İbra-
him Ö. Kaboğlu), İmge Kitabevi, Ankara 2001, s. 75-79.
53
Mustafa Erdoğan, Anayasal Demokrasi, Siyasal Kitabevi, Ankara 2004, s. 274-275,
(“Anayasal”).
54
Mustafa Erdoğan, Demokrasi, Laiklik, Resmi İdeoloji, Liberte Yayınları, Ankara
2000, s. 263, (“İdeoloji”).
55
İlkay Okdemir, Din ve Vicdan Özgürlüğü ve Bağlamında Üniversitelerde Türban