

TBB Dergisi 2016 (126)
Ufuk YEŞİL
45
Fransa’da laiklik uygulaması bu şekilde olup, Fransa’nın laiklik-
ten ne anladığı ve laiklikle neye ulaşmak istendiği şu şekilde özetle-
nebilir; Stasi raporunda yer alan;
“Fransa’nın amacının, ülkenin Müs-
lüman halkına cumhuriyet yurttaşı olmayı öğretmek ve benimsetmektir”
ifadesi aslında konuyla ilgili bize ipucu vermektedir. Fransız yasaları
ve uygulamasına bakıldığında sistem kişilere, din özgürlüğünden
çok düşünce özgürlüğü ve serbest düşünme konularında daha bir
serbestiyet ve ayrıcalık vermektedir. Fransızlar bu durumu da şöyle
gerekçelendirmektedirler; kişiler düşüncelerini özgürce söyleme fır-
satı bulamazlar ise dinlerini de özgür bir şekilde seçebilecek konum-
da olamazlar.
Fransa’daki
laiklik, kişilere din ve vicdan özgürlüğü sağlamadan
öte, din ve dinsel öğelerin devlet kurumlarından çıkarılması için bir
vasıta ve hatta dinin etkilerinin, Cumhuriyet’in hayatını olumsuz
manada etkilemesini önlemek için ideolojik bir koruma kalkanıdır.
Fransa’da halkın genelinin kabul ettiği ve çoğunluk tarafında kabul
gören inanış ve inanç sistemi dışındaki diğer inanışlar ve dini yapı-
lanmalar özgür düşünceyi yok etmeye çalışan “
olağan şüpheliler”
ko-
numundadırlar. Laiklik, gücünü akıl dışı değerlerden alan dinlere
karşı Cumhuriyeti korumak için kullanılabilecek en önemli silahtır.
Uygulanan laik politikaların amacı dini, sadece özel hayatın içerisinde
tutmak ve kamusal alanı dini değer ve düşüncelerden arındırmaktır.
Kısacası Fransa’daki laiklik anlayışıyla Cumhuriyet’i dine karşı koru-
mak amaçlanmıştır.
125
Fransız laiklik anlayışının bir neticesi de kendisini dini sembolle-
rin kullanılmasıyla ilgili göstermiştir. Zira ülkede sadece bu konuyla
ilgili çalışmalar yapılıp getirilen yasaklar yasal güvenceye bağlanmış-
tır. Ancak getirilen yasakların ortak özelliği belli dinlere ait sembol-
lerin kullanımını yasaklamasıdır. Her ne kadar hem yasalarda hem
de AİHM kararlarında öyle kabul edilmese de yasanın lafzından ve
yorumundan bu anlam çıkmaktadır. AİHM’de verdiği kararlarında bu
yasakları tasdik etmiştir.
125
Gönenç, s. 263.