

Kolluk Gözetim Komisyonu Hakkında Mevzuat Eksenli Kısa Bir Değerlendirme
50
GİRİŞ
Avrupa Birliği’nin tavsiyeleri ve ilerleme raporlarının etkisiyle kol-
luğa yönelik etkin bir şikâyet mekanizması olarak görülen “Kolluk Gö-
zetim Komisyonu Kurulması Hakkında Kanun” 03/05/2016 TBMM’de
kabul edilmiş ve Cumhurbaşkanı’nın onayının ardından 20/05/2016
tarihli Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girmiştir. Yeni kuru-
lan bu komisyonla birlikte Türkiye’nin yargı harici insan hakları koru-
ma mekanizmalarına bir yenisi daha eklenmiştir. Mevzuatta benzer
işlevleri yerine getirebilme kapasitesine sahip Kamu Denetçiliği Kuru-
mu ve yeni ismiyle Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu gibi iki
kurum olmasına rağmen yine de böyle bir komisyonun kurulmasının
gerekliliği kanaatimizce tartışmalıdır.
İlk olarak, böyle bir mekanizmanın kurulmasının altında yatan
nedene bakıldığında, karşımıza Avrupa Birliği’nin ilerleme raporların-
daki kolluk gözetim mekanizmasına ilişkin tavsiyeleri çıkmaktadır.
Ancak kurulan komisyonun, raporlardaki tavsiyeleri karşılayabilip
karşılayamayacağı şüphelidir. Raporlara bakıldığında kurulması tav-
siye edilen mekanizmaya dair en fazla vurgunun komisyonun “ba-
ğımsızlığına” ilişkin olduğu görülmektedir. Oysa kabul edilen kanun-
la oluşturulan komisyonun bağımsızlığı oldukça kuşkuludur.
İkinci olarak, benzer fonksiyonları yerine getirebilme kapasitesi-
ne sahip iki tane kurum olmasına rağmen, bir üçüncüsünü kurmak,
komisyonun işlevselliğine zarar verebilecektir. Komisyonun işlevine
zarar vermese dahi hak ihlaline uğradığını düşünen kişilerden birbi-
rine çok yakın alanlarda faaliyet gösteren başvuru yollarından birini
seçmelerini beklemek usul ekonomisine uygun olmadığı gibi kafa ka-
rışıklığına neden olma ihtimali de yüksektir.
Üç başlıktan oluşan bu çalışmada ilk olarak Avrupa Birliği ilerle-
me raporları incelenmiş olup, AB’nin kolluk gözetim mekanizmasın-
dan beklentileri analiz edilmiştir. Takip eden başlıkta Kolluk Gözetim
Komisyonu, mevzuat ve gerekçesi çerçevesinde incelenerek işlevleri
tetkik edilmiştir. Üçüncü ve son başlıkta ise Türkiye’deki benzer me-
kanizmalarla Kolluk Gözetim Komisyonu başta bağımsızlık olmak
üzere çeşitli yönlerden karşılaştırılmıştır. Sonuç bölümünde ise böyle
bir komisyon kurulmasının gerekliliği tartışılarak alternatif bir öneri
getirilmiştir.