

69
TBB Dergisi 2017 (128)
Yasin AYDOĞDU
Fail, TCK m. 114/1’de ele alınan suçu işlediği zaman bir yıldan üç yıla
kadar; m. 114/2’de ele alınan suçu işlediği zaman iki yıldan beş yıla
kadar hapis cezasıyla cezalandırılır. Türk Ceza Kanunu’nun 199’uncu
maddesinde bu suçların işleniş şekline göre daha ağır cezayı gerekti-
ren haller düzenlenmiştir.
Siyasi hakların kullanılmasının engellenmesi suçunu görmekle
görevli mahkeme 26.9.2004 tarih ve 5235 sayılı Adli Yargı İlk Derece
Mahkemeleri ile Bölge Adliye Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yet-
kileri Hakkında Kanun
114
uyarınca asliye ceza mahkemeleridir (m. 11).
SONUÇ (DEĞERLENDİRME)
Siyasi hakların kullanılmasının engellenmesi suçu Türk Ceza
Kanunu’nun 114’üncü maddesinde ele alınmaktadır. Ancak bu mad-
dede konusu itibariyle iki farklı suç tipi söz konusudur. Maddenin ilk
fıkrasındaki suç tipi, Kanundaki yeri itibariyle de doğru olduğunu
düşündüğümüz, kişi hürriyetine karşı suçlar arasında yer almaktadır.
Ancak maddenin ikinci fıkrasındaki suç tipi, konum itibariyle millete
ve devlete karşı suçlar arasında da ele alınabilirdi. Kanun koyucun
tercihini saygıyla karşılamakla beraber; bu konuda doktrinin ve ta-
rafımızın görüşü siyasi parti faaliyetlerinin engellenmesinin bireysel
bir etkiden çok kolektif bir etki doğuracağı ve bu sebeple millete ve
devlete karşı suçlar bölümünde ele alınmasının daha sağlıklı olacağı
yönündedir.
Yine belirtmekte fayda gördüğümüz başka bir husus, 5237 sayılı
Türk Ceza Kanunu’nda korunan siyasi hakların tahdidi olarak sayıl-
mış olmasına karşın; 765 sayılı Ceza Kanunu’nda herhangi bir ayrım
yapmaksızın tüm siyasi hakların koruma altına alınmış olmasıdır.
Mülga Türk Ceza Kanununda kapsamın geniş tutulması bir bakıma
olumlu karşılanırken; bir bakıma eleştirilmiştir. Eleştirilmesinin sebe-
bi, kapsamının bu kadar geniş tutulması uygulamada suçun soruştu-
rulmamasına ve kovuşturulmamasına sebebiyet vermesi şeklindedir.
Olumlu bulunan yönü ise kişi hak ve hürriyetlerini daha kapsamlı bir
şekilde korumasıdır. Kanaatimizce ilgili maddede sayılan siyasi hak-
lar dışında genel bir hüküm konularak daha hürriyetçi bir yaklaşım
114
RG. 7.10.2004, S. 25606.