

360
Güncel Gelişmeler Işığında Türk Vatandaşlığının İstisnai Haller Kapsamında Kazanılması
dönem ikamet izni’ başlığını taşıyan 31. maddesinin 1. fıkrası bu izni
alabilecek yabancıları düzenlemektedir. İlgili maddeye yine UİK’nın
27. maddesiyle yapılan eklemeyle oluşturulan (j) bendi ise, kısa dönem
ikamet izni alabilecek yabancılara, Türkiye’de çalışmayan ancak Ba-
kanlar Kurulunca belirlenecek kapsam ve tutarda yatırım yapanlar ile
bunların yabancı eşi, kendisinin ve eşinin ergin olmayan veya bağımlı
yabancı çocuğunu da dâhil etmiştir
14
.
Bu açıklamalar ışığında, TVK m.12/1-b bendinin kapsamına gi-
ren yabancılar; Türkiye’de çalışmayan ancak Bakanlar Kurulunca be-
lirlenecek kapsam ve tutarda yatırım yapanlar ile uluslararası işgücü
politikası doğrultusunda; eğitim düzeyi, mesleki deneyimi, bilim ve
teknolojiye katkısı, Türkiye’deki faaliyetinin veya yatırımının ülke eko-
nomisine ve istihdama etkisi sebebiyle kendisine Turkuaz Kart verilen
yabancılar ve bunların yabancı eşi, kendisinin ve eşinin ergin olma-
yan veya bağımlı yabancı çocuğudur. Turkuaz Kart uygulaması Türk
hukuku bakımından yeni bir uygulamadır. UİK ile şartları düzenle-
nen bu Karta ilişkin başvuru, değerlendirme ve geçiş süresi, Turkuaz
Kart sahibine ve yakınına sağlanan haklar ve bu hakların kullanımına
ilişkin usul ve esaslar ise 14.03.2017’de yürürlüğe giren Turkuaz Kart
Yönetmeliği ile düzenlenmiştir (Yön. m.1). İstisnai haller kapsamında
Türk vatandaşlığını kazanılabilmesi için yapılması gereken yatırımın
niteliği ve miktarı ise 12.01.2017 tarihinde yürürlüğe giren ve 2010 ta-
rihli Türk Vatandaşlığı Kanununun Uygulanmasına İlişkin Yönetme-
likte
15
değişiklik yapan
‘
Türk Vatandaşlığı Kanununun Uygulanma-
sına İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’ ile
yapılmıştır.
Çalışmamızın
asıl konusunu, son zamanlarda gerek ülkemizde
geçici koruma statüsüyle bulunan Suriye vatandaşlarının toplu olarak
vatandaşlığa alınacağı yönündeki haberler
16
gerek konuyu düzenleyen
masının Kanun koyucunun bakış açısını göstermesi sebebiyle önemli olduğu da
ifade edilmiştir. Bkz.: Doğan, Vatandaşlık, s.vii.
14
TVK m.12/1-b bendi ‘Türkiye’de çalışmayan ancak Bakanlar Kurulunca belirle-
necek kapsam ve tutarda yatırım yapanlar ile bunların yabancı eşi, kendisinin ve
eşinin ergin olmayan veya bağımlı yabancı çocuğu’ ifadesini kullanmak yerine
YUKK’un 31/1-j bendine atıf yapmıştır.
15
RG 06.04.2010, S.27544.
16
Bkz.:Tolga Şardan, ‘‘Suriyelilere ‘İstisnai Vatandaşlık’ Formülü’’, Milliyet, http://
www.milliyet.com.tr/yazarlar/tolga-sardan/suriyelilere--istisnai-vatandaslik-