Previous Page  361 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 361 / 457 Next Page
Page Background

360

Güncel Gelişmeler Işığında Türk Vatandaşlığının İstisnai Haller Kapsamında Kazanılması

dönem ikamet izni’ başlığını taşıyan 31. maddesinin 1. fıkrası bu izni

alabilecek yabancıları düzenlemektedir. İlgili maddeye yine UİK’nın

27. maddesiyle yapılan eklemeyle oluşturulan (j) bendi ise, kısa dönem

ikamet izni alabilecek yabancılara, Türkiye’de çalışmayan ancak Ba-

kanlar Kurulunca belirlenecek kapsam ve tutarda yatırım yapanlar ile

bunların yabancı eşi, kendisinin ve eşinin ergin olmayan veya bağımlı

yabancı çocuğunu da dâhil etmiştir

14

.

Bu açıklamalar ışığında, TVK m.12/1-b bendinin kapsamına gi-

ren yabancılar; Türkiye’de çalışmayan ancak Bakanlar Kurulunca be-

lirlenecek kapsam ve tutarda yatırım yapanlar ile uluslararası işgücü

politikası doğrultusunda; eğitim düzeyi, mesleki deneyimi, bilim ve

teknolojiye katkısı, Türkiye’deki faaliyetinin veya yatırımının ülke eko-

nomisine ve istihdama etkisi sebebiyle kendisine Turkuaz Kart verilen

yabancılar ve bunların yabancı eşi, kendisinin ve eşinin ergin olma-

yan veya bağımlı yabancı çocuğudur. Turkuaz Kart uygulaması Türk

hukuku bakımından yeni bir uygulamadır. UİK ile şartları düzenle-

nen bu Karta ilişkin başvuru, değerlendirme ve geçiş süresi, Turkuaz

Kart sahibine ve yakınına sağlanan haklar ve bu hakların kullanımına

ilişkin usul ve esaslar ise 14.03.2017’de yürürlüğe giren Turkuaz Kart

Yönetmeliği ile düzenlenmiştir (Yön. m.1). İstisnai haller kapsamında

Türk vatandaşlığını kazanılabilmesi için yapılması gereken yatırımın

niteliği ve miktarı ise 12.01.2017 tarihinde yürürlüğe giren ve 2010 ta-

rihli Türk Vatandaşlığı Kanununun Uygulanmasına İlişkin Yönetme-

likte

15

değişiklik yapan

Türk Vatandaşlığı Kanununun Uygulanma-

sına İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’ ile

yapılmıştır.

Çalışmamızın

asıl konusunu, son zamanlarda gerek ülkemizde

geçici koruma statüsüyle bulunan Suriye vatandaşlarının toplu olarak

vatandaşlığa alınacağı yönündeki haberler

16

gerek konuyu düzenleyen

masının Kanun koyucunun bakış açısını göstermesi sebebiyle önemli olduğu da

ifade edilmiştir. Bkz.: Doğan, Vatandaşlık, s.vii.

14

TVK m.12/1-b bendi ‘Türkiye’de çalışmayan ancak Bakanlar Kurulunca belirle-

necek kapsam ve tutarda yatırım yapanlar ile bunların yabancı eşi, kendisinin ve

eşinin ergin olmayan veya bağımlı yabancı çocuğu’ ifadesini kullanmak yerine

YUKK’un 31/1-j bendine atıf yapmıştır.

15

RG 06.04.2010, S.27544.

16

Bkz.:Tolga Şardan, ‘‘Suriyelilere ‘İstisnai Vatandaşlık’ Formülü’’, Milliyet, http://

www.milliyet.com.tr/yazarlar/tolga-sardan/suriyelilere--istisnai-vatandaslik-