Previous Page  372 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 372 / 457 Next Page
Page Background

371

TBB Dergisi 2017 (130)

Neşe BARAN ÇELİK

tandaşlık’ idealinden ciddi bir geri adım olarak değerlendirilse de

51

bu esas pek çok ülkede vatandaşlığın kazandırılmasında bir ölçüt ola-

rak kullanılmaya devam etmektedir. Ancak bu ölçütü kabul etmekle

birlikte çoğunlukla vatandaşlığın kazanılabilmesi için ek koşullar da

aranmaktadır. Örneğin 2013’te Vatandaşlık Kanununda yaptığı deği-

şiklikle birlikte yatırıma dayalı vatandaşlık esasını kabul eden Bulga-

ristan yatırımın türüne göre farklı miktarda yatırımlar belirlemenin

yanında, vatandaşlığa başvurmadan önce en az 1 yıl sürekli ikamet

ve Bulgaristan’da hakkında verilmiş bir mahkûmiyet kararı bulun-

maması şartlarını da aramaktadır.

52

Yine 2013 tarihinde vatandaşlık

kanununda yaptığı değişikliklerle birlikte yatırım esasını kabul eden

Romanya, başvuru sahibinin en az 18 yaşında olması, 4 yıllık ikameti,

mahkûmiyet kararı bulunmaması, yeterli derecede Romanca bilmesi,

Romanya kültürü ve medeniyeti hakkında topluma uyum sağlayacak

derecede bilgi sahibi olma, iyi ahlak ve sadakat gibi ek koşulları da

aramaktadır.

53

Yatırım esasına bağlı vatandaşlık konusunun AB Parla-

mentosuna taşınmasına sebep olan ve Parlamentonun yukarıda bah-

sedilen ilke kararı ile yatırıma dayalı vatandaşlık ile ilgili düzenlemeyi

Birliğin değerlerine uygun hale getirme yönünde çağrıda bulunulan

Malta ise söz konusu düzenlemeyi yatırım dışında bir yıllık ikamet

şartı koyarak ve yatırım miktarını arttırarak 2014’te yürürlüğe koy-

muştur.

54

Malta da yatırıma dayalı vatandaşlık başvurusu yapılabil-

mesi için belirli tutarda yatırım dışında 1 yıllık (180 günü kesintisiz

olma şartıyla) ikamet şartı, sağlık sigortası, iyi ahlak gibi ek şartlar da

aranmaktadır.

55

Birleşik Krallık, Kanada, Belçika ve Macaristan gibi

bazı devletlerde ise öngörülen yatırım miktarının gerçekleştirilmesi

halinde yabancıya vize ve ikamet izni bakımından ayrıcalıklar tanın-

makta; bu ikamet izni de (yasalarda belirlenen sürelerin dolmasının

51

Ana Tanasoca, ‘‘Citizenship for Sale Neomedieval, not Just Neoliberal?’’,

European

Journal of Sociology,

V.57/1 ,2016, s.192.

52

Džankić, s.12-13.

53

Act No. 21/1991 on Romanian Citizenship, m.8/2 Bkz.:http://eudo-citizenship.

eu/global-modes-of-acquisition?p=&application=globalModesLoss&search=1&

modeby=country&country=Romania (Erişim tarihi 15.03.2017).

54

İlke kararlardan biri de Malta Hükümetine yatırıma dayalı vatandaşlık ile ilgili

düzenlemeyi Birliğin değerlerine uygun hale getirme yönünde çağrıda bulunmak

olmuş; Malta Hükümeti de eleştiri ve tepkiler üzerine konuyla ilgili düzenlemeyi

yatırım dışında bir yıllık ikamet şartı koyarak 2014’te yürürlüğe koymuştur.. Bilgi

için bkz.: Džankić, s.10-11.

55

Džankić, s.10-12.